Volvo: Den næste XC90 overvåger dig!

Konceptbilen Volvo Embla er formentlig det meste retvisende bud på en ny XC90, inden Volvo er klar til at afsløre den egentlige produktionsbil.

Altså for en sikkerheds skyld lyder forklaringen fra de svenske kinesere.


I sidste uge meldte Volvo klart ud – det er slut med rene benzin- og dieselbiler. I hvert fald i Danmark. Salget stoppede faktisk allerede 1. september.

Fremtiden? Ja, den står på overvågning af bilister? Altså for en sikkerheds skyld lyder forsvaret fra Volvo. Mind you, Volvo har altid været besat af sikkerhed. De gav os trepunktsselen i 1959 og var flinke nok til ikke at tage patent på den. De senere år er endnu ingen omkommet i en Volvo XC90.

Mere overvågning end nogensinde
To i sig selv vilde præsentationer. Men Volvo er slet ikke færdige med at gå hysterisk meget op i sikkerhed. Næste skridt er overvågning.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




I Göteborg siger de godt nok, at det er for din, min og vores allesammens sikkerheds skyld. Men i den kommende XC90 – som udelukkende bliver en elbil og derfor får navnet EXC90 – står den altså på mere overvågning end nogensinde før.

I bilen vil der konstant være to kameraer rettet mod chaufføren. De holder blandt andet øje med tegn på træthed, fuldskab eller anden form for distrahering. Udviser chaufføren noget af det førnævnte, vil bilen først give sig til at advare om det. Bliver advarslerne ignoreret, vil bilen tænde katastrofeblinket og i sidste ende selv køre ind til siden.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Den sikreste bil nogensinde
Volvo lover godt nok, at de ikke gemmer videoerne. Men det ændrer ikke på, at mærket med den kommende SUV håber på, at kunne vippe Tesla Model Y af tronen som den ‘sikreste bil nogensinde’.

Meget af teknikken forventes EXC90 at dele med den kinesiske Polestar 3. Det betyder to elmotorer på hver aksel, et batteri på 111 kWh og en rækkevidde på 600 kilometer mellem opladningerne.

 

 

Artikler og reklamelinks:
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk