Venstre-minister: Bilisterne skal betale MERE i afgift

Venstre tordnende mod det samme, da Socialdemokraterne foreslog det. Nu vil man alligevel indfører roadpricing.

Annonce

Danske bilister betaler i forvejen registrerings- og periodiske afgifter. Og nu siger transportministeren, Venstres Thomas Danielsen, at der skal sendes endnu mere i statskassen.

Venstre tordnende ellers imod det, da Socialdemokratiet i 2012 foreslog at lægge en betalingsring rundt om København. Men nu ser Venstres transportminister ingen anden udvej.

Det er ligefrem ministerens klare ambition, at danske bilister skal betale mere for at køre på vejene. Det fortæller han til Jyllands-Posten som Ritzau citerer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at indføre roadpricing for persontransport på sigt. Det vil være hensigtsmæssigt og klogt, og det er min klare ambition.

Forsker: Sker tidligst i 2030
Lige nu er Danmarks Tekniske Universitet i fuld gang med planlægningen af et forsøg, hvor 2.000 danske bilister skal betale antal kørte kilometer.

Derfor er det da heller ikke noget, der over natten spreder sig. Ninette Pilegaard, der er er en af forskerne i projektet, mener, at roadpricing tidligst dukker op i 2030.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Af samme årsag er det hverken Thomas Danielsen eller den nuværende SVM-regering, der kommer til at indføre roadpricing. Men en kommende regering kan ikke undgå det, mener ministeren.

– Vi skal gøre det billigt at køre ude på landet, hvor der er langt mellem husene, hvor man ofte har brug for to biler, og hvor der ikke er meget kollektiv trafik og dyrt inde i byerne, hvor der er trængsel og meget kollektiv trafik, siger Thomas Danielsen til Jyllands-Posten.

Brancheråd: Må ikke blive en ekstra afgift
Det er dog ikke alle, der er lige pjattet med idéen om roadpricing. Eksempelvis har Autobranchen Danmarks administrerende direktør Gitte Seeberg sagt, at ‘det fundamentalt, at roadpricing skal erstatte hele eller dele af den nuværende registreringsafgift, så det ikke bliver en ekstra beskatning på at køre bil’

 

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er journalist på Boosted.dk og har været en del af redaktionen i snart 12 år. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2020 og arbejder med nyheder, baggrund og analyser om biler og bilbranchen.

Bjørn bor på Fyn nær Odense og er kendt på redaktionen for sin store viden om bilernes historie. Han er vokset op med en forkærlighed for BMW, men drømmer også om en Audi A8 D3 i lang udgave med W12-motor. I hverdagen kører han – naturligvis – BMW.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for TurboDK Shop

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet