Ukendt mærke vil sælge pickup i Danmark – forventer enorm efterspørgsel


Indtil nu har mærket kun haft varebiler på programmet i Danmark. Men nu tager Maxus-importøren også en pickup og personbiler til landet. Særlig pickup bliver en succes, lyder det.

En kinesisk bilproducent der forventer massiv efterspørgsel i Danmark? Den var ny. Ikke desto mindre forventer den danske Maxus-importør en massiv interesse for pickupen eT90. Den helt elektriske pickup har nemlig et es i ærmet.

Fordi den er elektrisk, er WLTP-standarden – som bruges til at udregne den danske registreringsafgift og grønne (Co2)-afgift særdeles gunstig for kineseren. Faktisk skal eT90 bare afregne et absolut minimum af halvårlige afgifter til staten.

Ekstremt billigt i forhold til at det sædvanligvis er meget dyrt både i registreringsafgift og halvårlige afgifter at have en pickup med benzin eller dieselmotor kørende rundt på de danske veje.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ifølge WLTP-standarden kører Maxus eT90 330 kilometer på én opladning. Men langt mere interessant er det, at pickupen er typegodkendt som N1-varevogn. Det betyder, at den er testet og fundet god nok til holde en rækkevidde på de 330 kilometer med tung belastning.

Plads til 5 hvis du betaler for det
Nyttelasten – altså det bilen må læsses med udover føreren, passagerer og en fuld tank (opladning, red.) –  siger 1.100 kilo. Det er mere en Mitsubishi L200 og næsten lige så meget som Ford Ranger.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




eT90 kan også bestilles med anhængertræk. Men Maxus har ikke oplyst, hvor meget bilen må trække. Mærket kan dog allerede nu sige, at den 3,15 meter lange akselafstand efterlader plads nok til fem personer i kabinen. Så mange må du dog ikke have med, hvis du vil have bilen billigst muligt.

Så skal det nemlig ske på gule plader til 419.900 kr. For den slags penge leverer elmotoren 204 hestekræfter og 310 Nm. Det svarer til 525.0000, hvis du betaler momsen og kører ud på vejene med papegøjeplader.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk