Annonce:

Elbilerne skuffer – Mercedes fortryder hele 2030-plan

Mercedes ruller nu officielt mærkets mål om kun at bygge elbiler i 2030 tilbage. Der vil være forbrændingsmotorer ‘langt ind i 30’erne’, siger direktøren.

Besøg vores annoncør:

Mercedes træder nu flere skridt tilbage i forhold til mærkets ambitiøse plan om kun at bygge elbiler senest i 2030.

Målsætningen blev lagt endelig i graven af mærkets svenske topdirektør Ola Källenius, da Mercedes onsdag afholdt sin årlige generalforsamling.

Her forberedte Ola Källenius Mercedes’ egne folk og aktionærer på, at omstillingen kan tage længere tid, end mærket oprindeligt havde regnet med.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det skriver mediet Fortune.

LÆS OGSÅ: Kørte 123 km/t i 30-zone – får 1.800 kroner i bøde

Nu siger Ola Källenius, at Mercedes vil tage forbrændingsmotoren med sig ind i 2030’erne, hvis efterspørgslen er der. Det samme gælder i øvrigt for hybridbilerne.

Ola Källenius og dermed Mercedes skifter mening oven på et skuffende elbilsalg. For mærket fra Stuttgart er det helt specifikt salget af elbilerne EQE og den dyrere EQS, der skuffer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Mercedes kan da også notere sig den laveste profitmargin pr. bil i to år. Det fremgår af de seneste regnskabstal for første kvartal af 2024.

Dermed er vi langt fra Ola Källenius’ brandtale under et lignende møde i Marokko for bare to år siden. Her var der stadig en mangel på biler og nærmest overfyldte ordrebøger.

Omvendt er Mercedes ikke det eneste bilmærke, der har fundet bakgearet, når det kommer til elbilerne. Men i forhold til de nærmeste konkurrenter må Mercedes ligefrem se sig overhalet.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

BMWs salg af elbiler steg eksempelvis med hele 41 procent i de første tre måneder af 2024. Alt imens Mercedes måtte se salget gå tilbage med 8 procent.

AMG-afdelingen halter også bagefter. Allerede sidste år stod det klart, at Mercedes’ ordrebøger nærmest er tomme, når det kommer til den seneste aftapning af C63-modellen.

Bilen, der er gået fra 8 til 4 cylindre, har forhandlerne mere end svært ved at sælge. Kunderne kører enten til Audi eller BMW, fordi der er flere cylindre at komme efter.

De andre mærker tilbyder ‘mere værdi når det kommer til drivlinje, prisen og kvalitet’, siger Mercedes-forhandlerne. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler