Det er sådan set slået fast før, men tal fra Sverige understreger igen, at elbiler ikke brænder oftere end deres modstykker på benzin og diesel.
Svenskerne mener ikke, at der er nogen større risiko forbundet med at have elbiler ombord på færgen. I hvert fald ikke med hensyn til brandfaren.
Og nu understreger en opgørelse fra de svenske beredskabsmyndigheder MSB, at der heller ikke er grund til at være mere bekymrede for brande i elbiler.
For selvom beredskabet både herhjemme og i Sverige har taget ekstra forholdsregler, når elbiler brænder, er risikoen ikke større for det. Altså at elbilerne futter af.
Heller ikke selvom der er kommet flere elbiler på vejene. Svenskerne støtter sig opad tal, der siger, at der i 2021 var 24 brande i elektriske personbiler. Det tal var til 23 brande året efter.
LÆS OGSÅ: Dansk kommune kalder det ‘en stor sejr’ at forbyde alt over 50 km/t
Dermed lægger svenskerne sig op ad tal fra Danmark. I en større undersøgelse fra 2022 kiggede de danske myndigheder på bilbrande på vores veje siden 2018.
Det har man så sammenholdt med brande i fossilbiler inden for samme periode. Og ifølge Beredskabsstyrelsen er konklusionen klar. Der er ikke noget at komme efter.
Der er ingen grund til at frygte hyppigere brande i el- og hybridbiler. At der opstår en brand i el- og hybridbiler er nemlig et sjældnere fænomen end i diesel- og benzinbilerne.
Dog skal man være særligt opmærksom på, at brande i elbiler er voldsomme, når de opstår. En brand i en elbil er desuden meget svær at slukke. En elektrisk Audi brændte eksempelvis et hus i Hirtshals helt ned sidste år. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!