Tuner genopliver 30 år gammel S-Klasse: Har 7,3-liters V12’er og 615 hk

Mercedes byggede denne 600 SEL for 30 år siden – nu har tunerne hos Renntech genoplivet den majestætiske vogn med den vildeste V12-klaver.


Det her er ikke noget, du ser hver dag. Bestemt ikke. Først og fremmeste fordi det er tæt på 30 år siden, Mercedes byggede den sidste 600 SEL med W140-karosseri. Bilen her, som Renntech har restaureret, er dog fyldt 30.

Okay, den tyske tuner har gjort lidt mere end bare at restaurere. Men det er ikke lige til at se, hvis man ikke ved det. Væk er eksempelvis bilens 6-liters V12-motor. Eller – den er blevet hele 1.600 kubik større og fyldt med indmad fra AMG.

Det giver 615 hestekræfter ved 5.500 omdrejninger, 953 newtonmeter og en topfart som elektronisk måtte begrænses til 250 km/t. Og nu vi er ved performance, skinner udstødningssystemet ikke bare for sjov og syns skyld.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Den eneste i verden
Det er udført i rustfrit stål hele vejen fra manifolden og til de bagerste potter. Kun afbrudt af en sportskatalysator med friere gennemstrømning. For at få det hele til at spille ( undgå at bilen flår sig selv levende) har Renntech smidt den 5-trins automatgearkasse ud og erstattet den med en nyere seks-trins sag årgang 1996.

Hjulene er smedet aluminium og fremstillet specielt til S76R. De måler 19×9 som det mindste på forakslen. Mens der er blevet plads til 19×10,5 bagtil. Den dårlige nyhed? Renntech har kun bygget bilen, fordi de kan. Der skal ikke bygges flere.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Men interesserede kunder kan bestille biler der til forveksling ligner. Og så kan man jo lægge, hvad man vil i den udmelding.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

Artikler og reklamelinks:
1
2
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk