TEST: Audi Q7 – mere markant end nogensinde før

Q7 er enorm og har et voldsomt, men absolut stilfuldt bagparti.

Den faceliftede Audi Q7 er blevet mere markant end nogensinde før. Både fronten med den nye kølergrill samt bagenden med den stilfulde kromliste, får denne SUV til at fremstå endnu mere muskuløs og kompromisløs i forhold til de tidligere versioner. 

NB: Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, er leveret af Kvindernes Bilmagasin.

Med seks lodrette lameller, samt det ikoniske Audi-logo i midten, er man aldrig i tvivl om, at det er en af de ”tunge drenge”, der passerer forbi, når man ser denne topmodel på landevejene. Den tidligere model så forholdsvis firkantet ud forfra, men denne faceliftede Q7 udstråler mere elegance og sportiness, hvilket i høj grad klæder den.

Også bagfra er der sket en markant ændring, hvilket er en generel ændring, der ses på nyere modeller fra Audi, hvor der er en kromliste mellem baglygterne, dette får modellen til at syne af mere. Det skal være op til den enkelte at vurdere, om dette er klædeligt, men personligt synes jeg, at det har en værdifuld effekt, og at designet nu også stemmer bedre overens med den høje pris for en SUV som denne.


HD Matrix LED-forlygter med Audi laser light.

Hestekræfter og størrelse
Jeg testede en Audi Q7 S line 50 TDI Quattro med 286 hestekræfter, som ved blandet kørsel formår at køre knap 12 km/l. Den Daytonagrå farve med perleeffekt til små 20.000,- ekstra, får Q7 til at se utrolig skarp ud med især kromlisten mellem baglygterne.

Foran gør de sorte effekter, at den Daytonagrå farve smelter passende sammen og det giver den et interessant look, der fik flere billister til næsten at knække nakken af led, da jeg passerede dem. Denne model havde en tredje sæderække, som koster 33.000,- at få installeret, og som egner sig perfekt til den store børnefamilie.

Q7 vejer 2.185 kg og det mærker man også, når man er afsted på køretur, for følelsen af at vognen er placeret solidt på kørerbanen er god og du har en fornemmelse af pludselig at have uanede kræfter under dig. På trods af størrelse og vægt ligger Q7 stabilt i svingene og du kan drøne ud over stepperne med en tophastighed på 241 km/t og accelerere 0-100 km/t på 6,3 sek.

Gearet er et af de ypperste og er let og smidigt – et 8-trins tiptronic automatgear.

LED-Baglygter med dynamisk blinklys.

Midterkonsol med tryk
Det er dog ikke kun det udvendige design, som skal fremhæves i denne anmeldelse, da Q7 indvendig er yderst luksuriøs på alle parametre. Først og fremmest er der en klar gennemsigtighed mellem de udvendige og indvendige farvekombinationer, hvilket gør helhedsindtrykket af modellen endnu bedre.

Alt er i sort eller klippegråt og med det digitale instrumentbræt bliver oplevelsen bag rattet særdeles innovativ. I midterkonsollen har man nu to store digitale trykbare skærme, som fungerer effektivt med lydeffekter, så man aldrig er i tvivl om, at man har trykket på skærmene.

Den digitale oplevelse kan ofte godt have sine fejl og mangler hos andre bilproducenter, men dette er bestemt ikke tilfældet hos Audi, som nyder stor succes med deres ”Virtual Cockpit Plus”.

Alle udgaver af Q7 er udstyret med firehjulstræksystemet quattro og med 8-trins tiptronic gear. Priserne går fra kr. 994.990,- til kr. 1.336.752,- og dertil er der rig mulighed for at tilkøbe ekstraudstyr og diverse Audi-pakker.

Lækre fælge – Audi Sport støbte alufælge, 10-eget stjernedesign.

Konklusion
Det var en fornøjelse af den helt store slags at køre Audi Q7. Du bliver simpelthen fascineret og nærmest paralyseret af størrelsen og køreegenskaberne der er i top og som man ”desværre” ikke kan sætte en finger på. Den store SUV kører ufatteligt ‘smooth’ med sit gedigne firhjulstræk, og selv efter nogle timers kørsel bliver turen stadig nydt til fulde.

Jeg lagde mærke til én ting, der adskiller sig fra andre SUV’er, nemlig dørtrinene eller mangel på samme, for de er der ikke. Når du stiger ind i bilen, er bunden plan og det synes jeg er genialt for ofte skal man lige løfte fødderne en ekstra gang, når man stiger ind, men her foregår det ekstra nemt i Q7.

Prisen på de små 2 millioner kr. er et rigtig højt beløb, og det er nok kun få, der vil spytte så mange penge i kassen, når de køber bil, men er man én af de få, så er Q7 virkelig et lækkert bud på et køretøj med stil, komfort og køreoplevelse i højsædet.

Kabinen er udstyret med lækkert Alcantara i sort/klippegrå.

Teknik – Audi Q7 S Line

50 TDI quattro tiptronic 286 HK diesel
Farve: Daytonagrå perleeffekt
Startpriser fra kr. 994.990,-
Denne testbil incl. ekstraudstyr kr. 1.951.977,-

Kvindernes Bilmagasin


Reklame: