Lige nu er der 20 stærekasser i Danmark, men nu vil partier fra begge fløje i dansk politik have endnu flere op? Begrundelse? Stærekasserne virker.
Lige nu er der sat 20 stærekasser op fordelt på 11 steder i Danmark. Hver dag blitzer de løs, og hos Vejdirektoratet kalder man stærekasserne for ‘vellykket introduktion af ATK-standere i Danmark’.
Noget som har fået bilisterne på de udvalgte steder til at sænke farten markant.
– Gennemsnitshastigheden er faldet med 10 km/t på tværs af de strækninger, hvor ATK-standerne er sat op. Der er dog forskel på, hvor meget hastigheden på de 11 strækninger er faldet. Gennemsnitshastigheden er faldet mellem 5-22 km/t på strækningerne. Ved alle ATK-standerne er gennemsnitshastigheden faldet til under hastighedsgrænsen, skriver Vejdirektoratet selv i sin evaluering.
Der skal flere hundrede stærekasser op
I alt er 140.565 bilister er blevet blitzet af en stærekasse siden 2018, og af dem kørte 12.631 så stærkt, at de udløste klip i kørekortet.
Men at dømme ud fra holdninger hos både den ene og den anden fløj i dansk politik er det bare ikke nok. Venstres transportordfører Kristian Phil Lorentzen vil eksempelvis have flere hundrede stærekasser op.
Det fortæller han i et interview til Jyllands-Posten. Men også Transportminister Benny Engelbrecht (S).
– For der er ingen tvivl om, at stærekasser har en effekt i forhold til at få farten ned, som han udtrykker det til samme avis.