Så skete det: EU har fået fartbegrænser i ALLE nye biler


Fra juli 2022 skal alle nye biler, som sælges i EU’s medlemslande og England, være udstyret med fartbegrænser. Systemet kan dog annulleres ved at træde på speederen.

Vi skrev om det for et år siden. Og nu er det en realitet. EU har bestemt, at sikkerhedssystemet Intelligent Speed Adaptation (ISA) skal være at finde i alle biler, som produceres efter juli måned 2024. Det skriver Top Gear. Selvom loven egentlig allerede er trådt i kraft. Det skete 6. juli i år.

ISA er mange systemer i ét. Men en af systemets væsentligste funktioner er en fartbegrænser. Det begrænser som sådan ikke din bils tophastighed, men ISA informerer dig, om at du har overskredet fartgrænsen på en given strækning. Hvis du altså gør det.

Desuden kan systemet automatisk justere bilens fart ned ved eksempelvis at vibrere i rattet, indtil føreren slipper speederen eller bremser. Dog må systemet ikke ‘træde’ på bremsepedalen selv. Ikke endnu i hvert fald.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bilen skal enten give en lyd fra sig eller på anden måde give personen bag rattet besked, når hastigheden overskrides. ISA’s ord er dog ikke lov. Endnu. For som loven er udformet i dag, har bilisterne i helt nye biler stadig en vis form for selvbestemmelse.

ISA er blevet kritiseret længe
Et tråd på speederen annullerer nemlig advarslen fra ISA. På den anden side er det, ISA kan og nu altså skal i alle nye biler, ikke ligefrem noget nyt. Bilproducenterne har længe haft lignende teknologier i deres biler. Det er bare ikke før nu, at det er blevet et lovkrav.

Ses vi til Auto Show?


ISA har allerede fået massiv kritik. Blandt andet fordi systemet uden videre kan gribe ind, når farten er ‘for høj’. Systemet tager ikke hensyn til trafikken foran og/eller vejens forløb forude. Derfor er den EU-lov, allerede inden sin ikrafttræden, blevet beskyldt potentielt at kunne skabe farlige situationer.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk