Rygte: Lexus’ LFA-afløser får V8 og 937 hk

Man skal ikke tro, på alt hvad man læser. Og det seneste rygter om LFA'erens afløser fra Lexus skal nok tages med et gran salt - måske flere.

Man skal ikke tro, på alt hvad man læser. Og det seneste rygter om LFA’erens afløser skal nok tages med et gran salt – måske flere.

Men det lyder fristende, omend en kende sindssygt. Det seneste rygte i bil-miljøet går nemlig på, at Lexus/Toyota er klar til give en V8-motor hybridhjælp for til gengæld at opnå en ydelse tæt på 1.000 hestekræfter.

937 styk – for at være helt præcis. Rygtet går endda så langt som til at ‘røbe’ detaljer om selve motoren. Lexus vil – hvis rygtet holder – bruge en fire-liters V8’er med biturbo og yderligere assistance fra et plugin-hybridsystem.

Japanere har et bud
Altså en superbil med ladekabel. Den skal vi lige vende os til. Dermed ikke sagt at det er umuligt. Intet er umuligt. Ferraris gadebilsmonster SF90 har over 1.000 hestekræfter, og italianerne sender et ladekabel med, når et eksemplar forlader fabrikken i Maranello.



Nu kan der siges meget om rygter – og de fleste skal tages for det, de er – nemlig spekulationer. Når det så er sagt, kommer lige dette rygte faktisk fra Lexus’ eget hjemland. Det var nemlig det japanske medie Bestcar, der i første omgang bragte historien.

De har ovenikøbet et bud på, hvordan LFA’erens afløser vil se ud. For os ligner det dog mest af alt et facelift. Men det kan også være, at det er den vej, Lexus vælger. På nuværende tidspunkt vil det være dumt at udelukke noget som helst.

Den bliver… DYR
En ting kan vi dog roligt regne med. Får LFA en afløser, bliver den dyr. I sin tid kostede den ‘almindelige’ LFA med sin 4,8-liters V10-motor 8 millioner kr. på danske plader, mens den specielle Nürburgring-udgave løb op i 11 millioner kr.

Om det er prisen eller noget andet, der gjorde det, skal vi lade være udsagt, men faktum er, at Lexus havde svært ved at komme af med alle LFA’erne. Så sent som sidste år var der fire spritnye eksemplarer til salg i USA. Det selvom produktionen stoppede i december 2012, og Lexus kun byggede 500 biler.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk