Politiet tilbageholdt “knaldende” BMW i to måneder

Billedet har ikke noget med den omtalte sag at gøre, men stammer fra en anden sag om en beslaglagt BMW. Foto: Midt- og Vestsjællands Politi

En 24-årig mand har måttet undvære sin BMW 318i i mere end to måneder – efter at politiet tilbage i juni snuppede ham uden katalysator.

Bilens katalysator er ikke noget, man skal køre rundt uden. Især ikke reglerne for konstruktive ændringer blev strammet i 2018. Politiet håndhæver nemlig de skrappere regler i stor stil.

Det fik en 24-årig mand at føle, da Københavns Vestegns Politi beslaglagde hans BMW 318i tilbage i juni måned. Betjentene, skriver politiet i en pressemeddelelse, blev opmærksomme på BMW’en, fordi den afgav ‘højlydte knald fra udstødningen’.

På stedet konstaterede politiet, at katalysatoren manglede. Når det sker, åbner færdselsloven, for at politiet kan beslaglægge bilen på stedet. Hvilket skete. I samme ombæring fik ejeren besked på, at BMW’en ville blive transporteret til et værksted for blive bygget om til lovlig stand.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Politiet: “Nogen bliver slemt overrasket”
Noget ejeren i sagens natur skal betale for. Selve beslaglæggelsen valgte manden at protestere over. Det hjalp ham dog ikke. For i retten i Glostrup gav en dommer politiet ret. Beslaglæggelsen var i orden.

– Reglerne om miljøforurening i færdselsloven er klare: Hvis der er pillet ved det udstyr, som bekæmper forurening, tilbageholder politiet bilen, til den er godkendt af et autoriseret værksted. Punktum. Det er noget, vi håndhæver, og nogen bliver slemt overraskede over konsekvensen, siger politiassistent Erik Andersen, færdselsafdelingen i Københavns Vestegns Politi.

Hvor meget, den 24-årige har måttet betale i værkstedsregninger og bøder for at få bilen igen, kommer Københavns Vestegns Politi ikke ind på. Men det fremgår, at det blev en ‘temmeligt dyr’ omgang. Bilisten, som selv har omtalt sagen på sin instagram-profil, fik sin bil igen tirsdag i denne uge. I et opslag skriver han, at det har kostet ‘omkring 4.000 euro’ (svarende til cirka 30.000 kr., red.) at få bilen igen.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk