Ondeste Alfa til dato! Tuner finder 653 hk i Giulia QV

Ond, ondere Alfa a la Manhart. Sådan beskrives den tyske tuners bud på en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio nemmest og frem for alt bedst.

Ond, ondere Alfa a la Manhart. Sådan beskrives den tyske tuners bud på en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio nemmest og frem for alt bedst.

Manhart gør sig normalt i at gøre hurtige tyske biler endnu hurtigere. Dermed ikke sagt, at de ikke kan med mærker fra andre lande også. For det kan de. Se bare hvordan de forvandlet den i forvejen hidsige Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio til et decideret monster.

LÆS: SÅ FED KUNNE Giulia QV VÆRE SOM STATIONCAR

Bilen er døbt Manhart Giulia QV600. Og selvom navnet antyder, at den har 600 hk, er den faktisk mere kraftfuld end som så. For at øge ydeevnen har tuneren nemlig monteret nye downpipes med 200-cellers sportskatalysatorer og udstyret den 2,9-liters V6 – ps: det er en Ferrari-V8’er med færre cylindre – med et par opgraderede turboladere.



Disse opgraderinger resulterer i 653 hk og 790 Nm. Ganske meget mere end Quadrifoglio’ens 510 hestekræfter og 600 Nm fra fabrikken i Torino. Den grundlæggende teknik er dog hellere ikke mere ændret, end at Alfa’en fortsat trækker på baghjulene via en ottetrins automatgearkasse.

Hvorfor? Fordi det virker. Manhart har dog ikke sagt noget om, hvor meget hurtigere deres OV600 er i forhold til fabriksbilen. Men den er uden tvivl hurtigere.

Der er plads til nogle MEGA hjul
Manhart har vurderet, at den originale bremse-opsætning er god nok. Så det er stadig 330 millimeter skriver foran, mens de er blot 10 millimeter mindre bagtil.

Til gengæld har tuneren gjort bilen en anelse lavere, og smidt 20″ hjul ind under skærmene. De måler 8,5″ i breden foran, mens de er hele 10″ på bagakslen. Så der skal henholdsvis 225/30 og 295/25-gummi til for at håndtere monteringen.

Men det er ikke kun teknikken, som har fået en pose stram op.  Giulia Quadrifoglio er også blevet lakeret i en med en unik farve – nemlig Manharts kendetegn den dybsorte med guld-stafferinger. Faktisk går guldfarven igen på diverse detaljer over alt på bilen.

Men…..
Og nu til det kedelig. Manhart bygget nemlig kun 10 eksemplarer af

Det er underforstået, at Manhart kun vil bygge 10 eksemplarer af Giulia QV600. Og det kommer hverisær til at koste fra 119.500 euro. Det svarer til en startpris på 888.950 danske kroner.

Og skal bilen på dansk asfalt, skal afgiften selvfølgelig lægges oveni. For at have noget at sammenligne med der, kan vi oplyse, at en ganske ‘almindelig’ Giulia Quadrifoglio koster fra 1.6 millioner kroner på danske nummerplader.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen



Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk