Spørgsmålet er, om den nye top-bimmer igen har et fjæs, kun en mor kan elske. Eller om tyskerne igen er forud for deres tid.
Den syvende generation af BMW’s topmodel, 7 Serien, er her. BMW viste den frem tidligere på ugen. Det skete simulatant i München og New York. For første gang fås lukusdyret nu som helt elektrisk vogn, så hedder den i7.
BMW løber dog foreløbig ikke fra fossilbilen. Så topmodellen xDrive60 bliver en hybridløsning med 660 hestekræfter, når den er klar næste år. Kan man ikke vente så længe er diesel- og benzindrevne rækkesekser allerede på programmet. Senere kommer en 4,4-liters V8’er til at ligge mellem forhjulene.
Men hva’ så med V12’eren? Ja, den er på grund af stadig strengere emissionskrav desværre fortid. Men til gengæld vil G70’eren være den første bil, som BMW tilbyder som diesel/benzin, pluginhybrid og ren elbil.
I Danmark begynder salget med BMW i7 xDrive60. Startprisen er 1.548.000 kr. Det vil sige elbilen. Den har to motorer og 544 hestekræfter. Tophastigheden er 240 km/t og rækkevidden, siger BMW, ligger et sted mellem 590 og 625 kilometer på én opladning.
Mangler man strøm, går batteriet fra 10 til 80 procent kapacitet på 34 minutter. Hvis man har tålmodighed til det altså,
Det, som uden tvivl vil dele vandende mest, er dog top-bmw’ens nye design. For det er meget nyt. Positions, køre- og blinklys tager de øverste lygter sig af. Mens de adaptive matrix LED-lygter klarer nær-og fjernlyset.
Tjek i øvrigt skærmen til bagsædepassagerne. Den er 31″ stor. Ja, 31″.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen