Den amerikanske elbilsproducent vil ikke finde sig i ‘æreskrænkende’ kritik, så nu sagsøges de mest åbenmundende kritikere.
Man skal ikke slippe ustraffet fra at kritisere Tesla. Det mener Tesla selv i hvert fald. Så nu har elbilsproducenten sagsøgt en række af de mest åbenmundende kunder for, hvad der svarer til millioner af kroner.
Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.
Ifølge mediet har Tesla bl.a. sagsøgt en kinesisk kunde ved navn Han Chao, som ejer en Tesla Model S, for 785.000 dollars. Det svarer til 5,2 millioner danske kroner. Det har Tesla gjort, fordi de mener, at Chaos kritik er “uverificerede, ubegrundede og ærekrænkende”.
Chao selv siger, at Tesla har solgt ham en brugt og fejlbehæftet bil, uden at han blev informeret om det. Tesla benægter omvendt Chaos kritik.
Cyklist dræbt
En anden unavngiven kinesisk kunde skulle være blevet sagsøgt for samme beløb, fordi hun hævder, at en bremsefejl på hendes bil var lige ved at slå hele hendes familie ihjel.
I sidste uge kom det frem, at det franske taxaselskab G7 har taget deres Tesla Model 3-modeller ud af flåden, fordi en chauffør mistede kontrollen over sin Model 3. Angiveligt på grund af en bremsefejl.
Fejlen på Tesla’en resulterede i, at bilen ramte en cyklist, dernæst tre fodgængere og til sidst et andet køretøj. Ifølge Reuters blev cyklisten dræbt, mens 20 andre personer kom til skade. Tre blev efterfølgende indlagt på hospitalet i kritisk tilstand.
Da chaufføren bremsede, accelerede Tesla’en.