Mercedes: Her er bilen der ikke må ligne lort


Mercedes-Benz har langt om længe løftet sløret helt for konceptet EQXX – en elbil med 1.000 kilometers rækkevidde.

Kan vi langt om længe sige ‘auf wiedersehen’ til rækkeviddeangst? Mercedes har i hvert fald præsenteret en elbil med en rækkevidde på 1.000 kilometer. Spørgsmålet er, om det holder – både designmæssigt og teknisk.

Førstnævnte har især været en udfordring. For folkene i Mercedes’ designafdeling har stået meget stejl på, at bilen ‘ikke må ligne lort’. Heller ikke selvom der er visse udfordringer forbundet med at få en elbil til at køre så langt mellem opladningerne.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Meget lettere uden hjul
Blandt andet har designfolkene sagt, at processen ville være meget lettere, hvis ikke de havde hjulene at forholde sig til. Men hjul kommer vi altså ikke uden om. Heller ikke på en elbil.

Og nu har mærket så trukket EQXX-konceptet helt ud af skyggerne. Det er dog vigtigt, at understrege, at EQXX netop kun er det – et koncept altså. Og selvom bilen i sin nuværende form altså ikke rammer gulvet hos Mercedes’ forhandler, tør vi godt sætte en flad femmer på, at meget af bilens teknologi nu alligevel gør.

For det første er batteripakken på 900 volt. Den er udviklet i et samarbejde mellem High Performance Powertrains (HPP) og Mercedes-Benz Grand Prix – folkene bag Daimler AG’s Formel 1-biler. Batterierne har samme effekt (100 kWh), som vi kender det fra produktionsbilen EQS. Men i EQXX, hævder Mercedes, er den halvt så stor og 30 procent lettere.

Det vil sige, at batteripakken vejer 495 kilo.

Dørene er af kulfiber-forstærket plastik
Det hjælper med at holde køretøjets samlede vægt nede på bare 1.750 kilo. Altså foruden det faktum at Mercedes har brugt alt fra magnesiumfælge til kulfiber-forstærket plastikdøre for at holde vægten i skak.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ud over at holde vægten nede har tyskerne også hentet rækkevidde ved at give bilen en ekstremt lav luftmodstand. Cd-faktoren, som den slags måles i, er nede på 0,17. Til sammenligning har hyperbilen Bugatti Chiron en mursten med en Cd-faktor på 0,38.

For at EQXX kan glide så glat gennem luften som overhovedet muligt, har Mercedes blandt andet udstyret bilen med en justerbar diffuser. Ligesom dækkene har en ‘meget lille rullemodstand’.

Mærket har dog ikke sagt meget om drivlinjens kunnen.

Men det ser ud til, at EQXX bruger én enkelt elmotor med en effekt på 150 kW, hvilket er 204 hestekræfter, som går direkte i baghjulene. Altså ingen AMG-præstationer. Men det er næppe heller, hvad fabrikken er gået efter

Kom indenfor 
Bevæger vi os ind i kabinen, oser det af stjerneluksus. Miljøbevidst endda. For EQXX er næsten udelukkende bygget af genbrugsmaterialer. Eksempelvis er sæderne lavet af kaktus (minus piggene, forhåbentligt) og svampe – det nogen vil kalde vegansk læder…

Den lader vi lige stå et øjeblik… vegansk læder.

Skærmen ( der er kun én og ikke tre som i EQS) er 47,5″ stor. Knap så vild som i netop EQS, hvor hyperskærmen, som Mercedes kalder teknologien, måler hele 56″. Til gengæld skulle skærmen i EQXX kunne ‘langt mere’.

Endnu en innovativ løsning (som sandsynligvis vil få maven på selv den mest hardcore øko-kriger til at vende sig) er brugen af plastik. Altså plastik fremstillet af haveaffald og bleer. Ja, bleer.

Plastikken fra – går vi ud fra brugte bleer – er blandt andet brugt i de ikke-bærende dele af bilens gulv.

– Vi vil ikke have, at den ligner lort, har Mercedes’ designfolk sagt.

… men at bygge en bil af lort er åbenbart en anden snak.

Hvad synes du om EQXX? Kan en rækkevidde på 1.000 kilometer overbevise dig om, at elbilen er det rigtige?

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billeder af bilen.

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk