Læserbil: Legomandens ekstremt gennemførte Golf

Det er ikke for sine præstationer under hjelmen, Henriks VW Golf I skal bedømmes. Kom en tur med helt ned på jorden blandt 4,5 kilometer særlig sytråd, klassiske BBS-ruller og ultrabrede skærme – det hele lavet i hånden af landets sejeste LEGO-medarbejder!

Foto: Peter Falk Photofactory

NB: Davs du. Artiklen, du nu skal til at læse, har vi fundet frem fra vores enorme arkiv af læserbiler. Artiklen er første gang trykt i Boosted Magazine nr. 31.

9.500 kr. bød Henrik, da han stod i Esbjerg og så Golf’en på disse sider for første gang. Fra sælger blev det nej tak. En time efter og godt hjemme i Givskud igen havde piben dog fået en anden lyd.

– Jeg var ikke andet end kommet ind ad døren, før 9.500 kroner var i orden, og så måtte vi jo afsted igen for anden gang på en time, fortæller Henrik.


Du finder ikke ét gram rust i dag, for Henrik har drevet heksejagt på rusten – men paneler, skærme, ALT var ramt før!

Det var i februar 2015, da bilen var 36 år. På den tid i et klima som det danske har rustdannelse haft gode betingelser. Og måske endda lidt for gode. Henrik gav sit bud ud fra det, han kunne se, at Golf’en ikke kunne skjule af skavanker. Der måtte påregnes lidt arbejde på den gamle bil. Hvor meget lidt er på en Golf I, skulle dog overraske gevaldigt.

Rust ad libitum
Det viste sig nemlig, at Golf’en gemte på noget af en rustbuffet. Om Henrik har været sulten eller ej, skal vi lade være usagt, men han kastede sig i hvert fald over jern-oxidering, som blev stoppet på tre uger med intenst pladearbejde.

Du skal tælle tusindlapper i to-ciferede tal, men så er de også ægte og med kanter i rustfrit stål – det holder bare!

Når der samtidig opstår ’skøre idéer’ som en seriøs skærmudbygning, ja, så får ugerne hurtigt ben at gå på. I alt seks uger var Henrik om at gøre Golf’en klar til maleren. Men så var hvert gram rust til gengæld også udryddet.

En anden potte samt et K&N-filter har givet den beskedne vrinsken fra 1,1’erens 45 heste lidt karakter og en dybere lyd.

Skal vi lige løbe joblisten hurtigt igennem, så er punkterne bl.a. nye paneler, inder- og yderskærme, bagklap, rundt om A-stolper, og vi kunne blive ved…Tiden løb, og maleren havde den usamlede bil klar blot én uge før DFB 2015 – men også det arbejde klarede Henrik, og færdig blev bilen.

Nyt år, nye idéer
Sagde vi færdig? Det passer vist ikke helt. Man skal aldrig nævne det ord for en bilbygger. For da 2016 afløste 2015 havde Henrik endnu engang tænkt sig frem til mere ombygning af ur-Golf’en.

Finish, som du kan spejle dit fjæs i, holder den 37-årige dame her ung

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Reklame: