FDM: Kritikken af plugin-hybrider er fejlagtig

En ny rapport viser, at plugin-hybrider udleder dobbelt så meget Co2, som de er opgivet til. Men rapporten blander fejlagtigt pære og æbler, mener FDM.

Annonce

Hybridbilen er lige så sort som den rene benzin/dieselbil. Sådan lyder kritikken i hvert fald. Senest slår en rapport, som Vejdirektoratet har bedt COWI om at lave, at hybridbilerne udleder 119 gram Co2 pr. kørt kilometer.

Men end det dobbelte af de 50 gram Co2 pr. kilometer, som nye biler skal holde sig inden for, hvis de ifølge EU-reglerne skal kunne klassificeres som ‘grønne biler’. Og det har fået nogle politikere – især fra Enhedslisten og SF – til at se sig sure på den aftale om registreringsafgifter, man ellers indgik med S-regeringen i december 2020.

Men rapporten er fyldt med fejl. Det mener i hvert fald FDM, som i en artikel skriver, om hvordan de mener, at COWI ‘blander æbler og pære’, når snakken falder på plugin-hybridernes Co2-udledning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Så er elbilen også ‘sort’
Afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk mener, at der flere problemer med rapporten. Rapporten er godt nok baseret på reelle forbrugstal fra 1.307 biler men kun fra ét bilmærkes pluginhybrider – nemlig Volkswagen. Det går imod den måde, hvorpå bilers Co2-udledning generelt måles på.

Nemlig via den standardiseret WLTP-norm. Og det er også via den test, at EU fastsætter de 50 gram Co2 pr. kørt kilometer som grænsen for ‘grønne biler’. WLTP-testen udføres ikke på vejene men derimod i et laboratorium.

Testede EU biler på samme måde, som COWI gør, ville end ikke elbiler – der i udgangspunktet sættes til 0 gram Co2 pr. kilometer – kunne holde sig under de 50 gram Co2 pr. kilometer, fastslår FDM.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er journalist på Boosted.dk og har været en del af redaktionen i snart 12 år. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2020 og arbejder med nyheder, baggrund og analyser om biler og bilbranchen.

Bjørn bor på Fyn nær Odense og er kendt på redaktionen for sin store viden om bilernes historie. Han er vokset op med en forkærlighed for BMW, men drømmer også om en Audi A8 D3 i lang udgave med W12-motor. I hverdagen kører han – naturligvis – BMW.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for TurboDK Shop

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet