Denne AMG-tunet Mitsubishi kan blive din

Den er god nok. Før Mercedes slugte AMG, roede den tyske tuner også med andre biler. Det skete sjældent. Men Mitsubishi Galant er et eksempel.

Den er god nok. Før Mercedes slugte AMG, roede den tyske tuner også med andre biler. Det skete sjældent. Men Mitsubishi Galant er et eksempel.

Tuned by AMG står der på ventildæksel. Altså på en Mitsubishi… Jamen, burde det ikke kunne stå på et tilsvarende dæksel i en Mercedes? Svaret er nej. Bilen her er nemlig fra før, Stuttgart-fabrikken slugte tuneren fra Affalterbach.

Vi skal dog ret langt tilbage i tiden. 31 år for at være helt præcis.

Før AMG blev ‘in house’ hos Mercedes, kastede man sig nemlig også gerne over andre mærkers biler. Indrømmet det skete sjældent, men én af de gange, det alligevel gjorde, var det med den japanske udgave af datidens Mitsubishi Galant.



LÆS OGSÅ: VERDENS VILDESTE MITSUBISHI HAR 2.100 HK

Det kan godt lige forfærdiglige skiltetuning, indtil du faktisk opdager, at den er godt nok. I alt blev der produceret AMG-modificeret Galant-modeller..

2 liter og 8.000 omdrejninger.
Indvendigt er sæderne svøbt i sort læder med grå aftegninger. Gearknoppen er i øvrigt af træ, og den har italienske Nardi fremstillet specielt til den japanske AMG’er. Og selvom bilen faktisk er rent godt udstyret taget perioden i betragtning – med aircondition, elspejle og elsæder – så er det faktisk småt med AMG-detaljer. I hvert fald i kabinen.

Anderledes forholder det sig med eksteriøret. Ikke fordi bilen som sådan er plasteret til med AMG-emblemer. Men de, der er, er meget synlige. Det er dog under hjelmen, at AMG sådan for alvor har lagt kræfterne i.  Den to-liters, firecylindrede motor nød nemlig godt af nye stempler, anden styring, indsugning og en anden udstødning.

Det betyder, at Galant’en kan snurre med helt op til 8.000 omdrejninger, hvor den i øvrigt yder 170 hestekræfter. Ikke dårligt for en ‘almindelig’ familiebil med fire døre fra 90’erne.

Stadig til et bud
Med 125.000 kilometer på tælleren, skulle sedanen være i meget fin stand. Dog med det in mente, at kabinen er opfrisket for tre år siden. Sidste service var i marts måned, skriver sælger.

Og så er der jo det der med prisen? På tidspunktet for denne artikels publicering er bilen budt op i 13.000 australske dollars svarende til 61.800 kr. Men det kan sagtens nå at blive til mere. For auktionen slutter først i morgen – altså den 10. november.

I det højst usandsynlige scenarie at bilen finder en køber i Danmark, skal der også lægges pænt med fragt oven i prisen. Bilen, som lidt forvirrende er på australske papirer, står nemlig i Hong Kong.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se billeder af bilen.



Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk