Anmeldelse: DIRT 5 – gi’ gas!

I en årerække kunne Codemasters ikke helt finde ud af, hvad deres Dirt-serie af rallyspill skulle byde på. Nu ser de ud til at have fundet formlen med “Dirt 5”.

“Ingen er fangne, når tanken er fri”.

Hvad skal vi med en en linje i en sang fra krigens tid, spørger du måske? Sige til dig, at du skal samle Dirt 5 op. Hvis du da ikke allerede har gjort.

For med udsigt til en jul kun omgivet af de allernærmeste og ikke-eksisterende nytårsfester hele verden over er det befriende at flygte ind i en verden, hvor det kun handler om én ting. At give bundgas!

Ikke mere mink-mutationssnak og mundbindssladder. Helt undgå en apokalyptisk stemning kan vi dog ikke. Selv i Dirt 5’s digitale univers. For fra det øjeblik, du samler controlleren op, er vejrudsigten skisofren.

Ræs på ethvert underlag
Dirt 5 er lige til at gå til, selvom det tager lidt tid, før det bliver rigtig sjovt. De første mange løb er du ‘tvunget’ ind bag rattet af diverse biler med så meget frigang i undervognen, at det virker som om, de kan vælte rundt på taget i tomgang.

Når det så er sagt, er der en pokkers masse underholdning i Dirt 5. Og det på mange forskellige underlagt. Alt fra asfaltbaner til den klassiske rallydisciplin på grus og mudrede underlag byder spillet på.

Ja, for slet ikke at snakke om showarenaen som den ser ud, når der er Gymkhana Grid. Her skal du virkelig vise, at du kan dine håndbremsevendinger.

Rigeligt til at teste din reaktionsevne. Helt kontrol over og føling med bilerne får du dog først, hvis du gider ofre fem minutter på at slå de mest restriktive hjælpemidler fra.

Trods arkade-fornemmelsen kan Dirt 5 sagtens være en udfordring. Især på et underlag af is.

På isbanerne skøjter du rundt, hvis ikke du har respekt for speederen. Og sådan er det bare.

Fed vognpark!
Har du tålmodighed til at få overstået spillets første baner, venter der fede belønninger. Gruppe B-belønninger. De klassiske racere føles lynehurtigere og er sindssygt skarpt skåret grafisk.

Ikke at du når at lægge mærke til detaljerne, fartfornemmelsen i Dirt 5 er nemlig virkelig intens. Især med hjælpemidler som antispin, autogear og stabiliseringsprogrammet slået fra, skal du virkelig kende din controller for ikke at hegne din udvalgte slæde.

Du skal ofre lidt tid på det, før Dirt 5 åbner sig for alvor. Men så er der også adgang til de vildeste Gruppe B-vogne.

Forvent et arcade-spïl hvor dine modstandere absolut ikke giver ved dørene. Sammenstød kan næsten ikke undgås. Men det gør blot Dirt 5’s levetid længere, hvis du spørger Boosted-redaktionen.

Glem spillets ‘historie’, som fortælles af stemmerne Bruno og AJ. Og glem så alt om simulatorfornemmelsen fra Dirt 2.0. Kan du det, er du sikret mange timers rallyunderholdning at gå det mørke vinterhalvår i møde med.

DIRT 5 er ude til Playstation 4 og Xbox One-serien. Men kommer også til den nye generation af konsoller..


Reklame: