Årets sikreste bil er en… Subaru!

Foto: Subaru

Man kunne godt tro, at årets sikreste bil er en Volvo. Men i 2021 blev det altså en Subaru, som Euro NCAP roste mest.

Sikkerhedsorganisationen Euro NCAP, der hvert år smadrer hundredevis af nye biler i sikkerhedens navn, har netop kåret Subaru-modellen Outback som den sikreste bil i hele 2021.

Det er Subaru selv, der fortæller nyheden i en pressemeddelse.

Der, hvor Outbacken skiller sig ud fra de andre biler, som Euro NCAP kørte i gennem testprogrammet sidste år, er på især på parametrer som fodgængerbeskyttelse og førerassistancesystemer. Her kunne ingen af japanerens konkurrenter være med.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




– Dette resultat kommer fra 30 års erfaring i den kontinuerlige udvikling af avancerede og pålidelige teknologisystemer med det mål at fremstille verdens sikreste biler – for dem i bilen såvel som alle udenfor den, skriver Subaru i en pressemeddelelse.

En stor del af æren for de mange sikkerhedsstjerner skal ifølge Subaru selv tilskrives mærkets førerassistancesystem, EyeSight. Systemet kører nu på sin fjerde generation, og det er netop, hvad Outback er udstyret med.

Sværere at få fem stjerner 
Helt konkret består EyeSight-systemet af 11 sikkerhedsfunktioner – så som nødstyringsassistent, hastighedsskilt-genkendelse med intelligent hastighedsbegrænser og anti-kollisions bremsesystem med øget synsfelt for at undgå kollision i vejkryds.

LÆS OGSÅ: FDM: Køb IKKE denne bil – Renault dumper fælt i crashtest

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Og det er altså det, mener Subaru, som gør Outbacken til så sikker en bil. Euro NCAP har da også strammet sine sikkerhedsbestemmelser, så det sidste år var sværere end nogensinde før for for bilproducenterne at opnå topkarakter. Blandt andet har man udviklet nye testscenarier for nødbremsesystemer.

Det skal være med til at øge den generelle sikkerhed for de blødeste trafikanter, lyder forklaringen. Desuden stiller Euro NCAP nu højere krav til bilens evne til selv at bremse og undvige – det skal nedbringe antallet af kollisioner mellem biler.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk