Porsche rammer historisk milepæl


Det går godt i Zuffenhausen, hvor Porsche holder til – og nu melder en ny model sig i toppen af salgslisterne.

I de tidlige 00’erne var Porsche lige ned at dreje nøglen om. Men så kom nogle kloge hoveder på, at fabrikken skulle bygge en SUV.

Den fik navnet Cayenne, var en kort årgang Danmarks mest solgte bil og gav Porsche den enorme succes mærket har reddet på de sidste tyve år. Cayennen trak 911’eren af tronen som mærket mest solgte bil.

Og nu er 911’eren røget endnu længere ned i Porsche-hierakiet. For nu er det elbilen Taycan overhalet den legendariske sportsvogn. Altså set på rene salgstal.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Helt nøjagtigt solgte Porsche 41.296 Taycan-modeller sidste år. 2.838 flere end antallet af 911’ere, som kørte af samlebåndet sidste år.

Det viser fabrikkens egne tal.

– På trods af de udfordringer, som mikrochipmanglen og Covid-19-pandemien har haft, har vi arbejdet hårdt på at gøre det muligt for flere kunder end nogensinde før at opfylde deres drøm om at eje en Porsche, siger Detlev von Platen, som er medlem af bestyrelsen i Porsche og ansvarlig for salg og marketing.

– Efterspørgslen er fortsat høj, og vores ordrebøger ser meget robuste ud, så vi starter 2022 fulde af momentum og selvtillid i alle regioner, siger han.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




I alt solgte Porsche 301.915 biler sidste år. 11 procent flere end 2020. Den bil, Porsche sælger absolut flest af, er SUV’en Macan, der lå 88.362 ordre på sidste år. Herefter kom den større Cayenne. Med 83.071 biler sælger den 20 år gamle model stadig hæderligt.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk