Bare rolig: Den næste GT-R får også V6-motor

Vi ved, den kommer.. på et tidspunkt. Nu forlyder det, at Nissan undersøger muligheden for at sætte strøm til den næste GT-R.

Vi ved, den kommer.. på et tidspunkt. Nu forlyder det, at Nissan undersøger muligheden for at sætte strøm til den næste GT-R.

Nissan R35 GT-R er ikke bare en af Nissans ældste biler i det nuværende modelprogram. Bilen, som har været på markedet siden 2008, er en af de ældste biler, du overhovedet kan købe fra ny lige nu.

Når det så er sagt, har Nissan flere gang rodet med facelift både over og under hjelmen. Og det er nok en af de dårligst bevarede hemmeligheder, at Nissan arbejder på en afløser. Men det helt store spørgsmål er, hvad japanerne ligger mellem forhjulene.

Forskel på Z og GT-R
Lidt af det vil japanerne godt selv svare på. Overfor Autocar bekræfter Nissans administerende direktør Makoto Uchida således, at man ser på muligheden for at elektrificere modellen.



I samme interview antyder Uchida dog også, at en eventuel elektrificering ikke må gå udover det, GT-R’eren er – nemlig en sportsvogn til den øvede chauffør.

– Z’eren (Z-modellen, red.) er for folk, som godt kan lide sportsvogne. GT-R’eren er mere professionelt maskineri, og det er vi nødt til at fremtidssikre, fortæller Makoto Uchida.

V6’erens redning
Noget andet er, at Nissans håndbyggede perle af en V6-motor, VR38DETT, stadig rummer meget potientiale. Derfor er det også sandsynligt, at Nissan vil gøre, alt hvad de kan, for at holde liv i motoren.  Og redningsplanken kan altså være en hybridløsning. Men i sig selv har Nissan allerede vist, at motoren nemt yder over 700 hestekræfter uden nogen form for elektrisk hjælp.

Omvendt skal GT-R-fans ikke hænge med næbet, hvis elektrificeringen i form af en hybridløsning betyder, at fabriksbilen nærmere sig en effekt på 900 hestekræfter.

Mindre downforce, mere mursten!
Endelig er der spørgsmål om, hvordan den nye GT-R vil tage sig ud, når den kommer på vejene. Her har designchefen allerede sagt, at man (Nissan) ikke skæver meget til, hvad andre superbils-fabrikanter har gang i.

– Den er ligeglad med, hvad alle andre superbiler i verden gør. Bilen siger simpelthen: ’Jeg er en GT-R, jeg er en mursten, fang mig, hvis I kan.’ For den er virkeligheden verdens hurtigste mursten. Og når jeg ser på skitser til den nye bil, siger jeg det meget: ‘Mindre hækspoiler, mere mursten”

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk