Mercedes får milliardbøde for dieselsnyd

S 350 BLUETEC ( W 221 ) 2010

Mercedes’ moderselskab Daimler AG skal betale den amerikanske stat 1.5 milliarder dollars, fordi mærket har snydt med udledningen af skadelige stoffer fra deres dieselbiler.

Volkswagen er langt fra den eneste tyske bilgigant, der som følger af snyd med dieselbilers udledning af skadelige stoffer må til lommerne. Mandag i denne uge er en amerikansk domstol kommet frem til, at også Mercedes-Benz skal straffes for lignende snyd.

Og det i en størrelsesorden der kan mærkes. Egentlig er straffen et forlig, hvori Daimler AG har indvilliget i at betale 1.5 milliarder dollars, fordi man angivligt har brudt den amerikanske ‘clear air’-lov og emissionskrav i staten Californien.

Udover bøden, der i dansk mønt løber op i 9,42 milliarder kroner, skal Mercedes tilbagekalde og reparere – det vil sige fjerne snydesoftwaren – i dieseldrevne person-og varebiler solgt mellem 2009 og 2016, skriver Carscoops.


I den perioden vurderes det, at Mercedes har solgt en kvart million dieselbiler i USA.

Milliardbøder og stramme deadlines
Desuden skal Mercedes forlænge garantien på visse dele, der vil blive omfattet af den massive tilbagekaldelse, ligesom fabrikken er forpligter sig til at tage skridt, der forhindrer, at noget lignende kan ske fremover.

Tilbagekaldelser og reparationer forventes at koste Mercedes omkring 436 millioner dollars. Men det er bare toppen af et meget stort isbjerg. Der venter bødestraffe for over en milliard dollars. Ligesom civile søgsmål forventes at koste fabrikken yderligere 700 millioner dollars.

Ingen biler skal købes tilbage.
Til gengæld skal Mercedes ikke købe nogle af de ramte biler og varevogne tilbage, ligesom fabrikanten ikke pålægges yderligere juridisk ansvar for emissionssnyderiet.

Daimler forpligter sig desuden til at udbedre ‘skaden’ på 85 procent af de berørte personbiler inden for to år, mens man har et år mere til at ordne varevognene. Ligesom man de næste fem år skal teste for at sikre, at billerne ikke påny overtræder emissionskravene, den regning skal Mercedes også betale.

Forliget mellem den amerikanske stat og Mercedes skal nu en 30-dages offentlig høring, før aftalen kan falde endeligt på plads.

Som en lille krølle på fortællingen skal Daimler også udskifte motorerne i 15 tog med nye, mindre forurenede enheder.

 

 


Reklame: