Læserbil: VIP-bussen

Foto: Peter Loft, ImageByLoft.com

I sin sorte VIP-bus med VW-logo kombinerer Flemming profession og passion i ét – her er en Multivan med et fedt lydspor 

I mere end 25 år har Flemming Skou været omkring biler. Små biler, store biler, høje biler, lave biler, hurtige biler og knap så hurtige biler. Og når man tjener til dagen og vejen ved at handle med biludstyr, som ender i din og min bil, ja, så skal det med de firehjulede jo smitte på den ene eller anden måde.

Men én ting har for Flemming altid været afgørende for valget af bil – familien.

Så Flemming, hvorfor en Volkswagen Mulitivan?
“Lige nu står den på to drenge på vej mod teenageårene. Hvilket betyder fodbold, badminton, cross og meget andet. Og om jeg så skal have mange eller få med i Mulitivan’en, skal jeg ikke tænke på, om der er plads. Det er der bare.  Og så er bilen det ideelle køretøj til ferier, familieudflugter, Formel 1-ture og meget andet.”

Hvorfor lige denne stil?
“Jeg kan godt lide at lave biler, som ikke er magen til andre på ”træfpladsen”, og det er en VW Multivan ikke. Og så lige en ting til jeg hellere må indrømme; min passion for klassiske VW’er har nok smittet lidt af på bilvalget.”

Som lydmand både af profession og passion kan du jo vælge og vrage mellem alverdens producenter – hvorfor lige Alpine?
“Gennem alle årene har jeg virkelig prøvet meget, men er altid vendt tilbage til Alpine. Den ‘feeling’ og den lyd, man får med Alpine-produkterne, den kan man efter min mening ikke finde andre steder.”

Trend, Comfort… måske High? Nope, Volkswagen VIP-line her!

VIP’er ruller selvfølgelig tungt – derfor står Multivan’en på gigantiske 21″ Vossen HF-2 Hybrid-fælge med en fuldfed 275/40-dækmontering

Flemming siger det selv, og vi må give ham ret – der er altså noget VIP nærmest PET-agtigt over den store, sorte Multivan

Bilen ligner noget, der lægger op til show – kan du bruge den i det daglige?
“Ja da. Multivan’en er familiens ‘daily driver’. Men som den biltosse jeg er, har mine biler nok altid haft en tendens til også at ligne showbiler lidt. Blandt andet er kabinettet til subwooferen lavet, så det kan tåle, at der stilles kufferter, tasker og poser ovenpå. Så alt i alt ikke noget problem at få plads til hverdagens brug også.”

Du har gjort meget ud af at skjule de fleste komponenter – hvorfor det?
“Helt rigtigt. Det gennemgående tema med denne bil har været et ”clean look”. Nogle siger ”less is more”. Og denne gang ville jeg gerne have, at man skal lede efter detaljerne for at se dem. Både i forhold til ”In-Car-Entertainment” og det udvendige look. Ved første øjekast vil mange tro, at bilen er ”lagt ned og på store hjul”, men ellers standard. Dette er langt fra tilfældet. Når man ser den ved siden af en urørt Multivan, så ser man masser af forskelle.”

Hvem kom på, at der skulle en Playstation i bilen?
“Mine to drenge, og deres far var nok lidt for nem at overtale.”

Hvad er bilens fedeste ‘VIP-detalje’?
“Jeg synes i det hele taget, at den er ret VIP. Den sorte farve og det clean look. Sådan lidt PET / VIP-agtigt. Måske jeg skulle få mig en mørk habit og en øresnegl med snoet ledning ned bag halskraven. Sådan for at fuldføre stilen.”

21” fælge og gevindundervogn – kan du stadig få komfort til de lange ture ud af den opsætning?
“Lige det er jeg nok ikke den rettet mand at spørge om. Jeg har haft rigtig mange biler gennem årene. Samtlige er blevet sænket inden for de første par dage, jeg havde dem. Hvis der findes en komfort, der er bedre, end den jeg kender, så lever jeg udmærket med ikke at kende den.”

Forrest i kabinen er det kun den 9″ store headunit, der afslører, at bilen er spækket til bristepunktet med lydguf fra Alpine

På de danske veje må vi maksimalt bevæge os med 130 km/t, men ingen har sagt noget om, hvor hurtigt det må gå på skærmene inde bilen. PS4 – det holder!

Multivan’en er holdt i en meget anderledes stil, end vi hidtil har set dig bygge biler – har du skiftet intresse inden for bilernes verden?
“Nu tænker du på mine to retro VW T2 busser. Og der har du helt ret. De har en helt anderledes stil hver især. Men jeg kan lide både det nyere og det gamle. Så længe jeg kan få lov selv at sætte mit eget præg på stilen. Sloganet for mit liv er ”When passion becomes a lifestyle”. Og det er netop passionen, der driver interessen til at ”personificere” mine biler. Jeg har faktisk lavet flere VW’er gennem tiden. Men det behøver ikke være VW’er. I garagen har jeg også er par BMW’er for tiden, som også er blevet ”kildet lidt under hagen.

Dette subwooferkabinet er faktisk allerede fortid – og vi synes ellers lige, vi har taget billederne. Men bilfolks byggelyst står ikke stille.

Siden vi tog billeder…
Der sker altid noget, når man har med bilfolk at gøre. Her er Flemming sendt os billeder af det redesignede subwoofer-kabinet.

Flemmings ‘Boosted’-busser

Når man som Flemming har bygget på biler i 25 år, kan det ikke gå vores styler- og tunernæser forbi. Derfor har vi haft begge hans VW T2-busser med i Boosted før.

TEKNIKKEN: VW Mulitivan Highline årgang 2012

  • Motor: 2.0 TDI
  • Gearkasse og drivline: Syvtrins DSG-gear
  • Undervogn: Eibach Raceline Raceline Pro Kit 50 millimeter
  • Fælge og dæk: Vossen HF-2 Hybrid Forged 9.5 x 21” i Satin Silver med McGard-låsebolte • 275/40-21″
  • Karosseri: Magna Tuning Saturn front, R-Style side-og SX bagskørt(er) med diffuser • RS Tuning tagspoiler • Kill all wipers delete wiper-kit • VW-emblem i kølergrill lakeret matsort mens bagerste VW-emblem er lakeret i bilens farvet • øvrige emblemer fjernet • SW-Tuning DRL LED forlygter Black design og baglygter i smoked red • Tågelygter med LED-lys i 6.000K • krompærer i side- og frontblink • Autostyle sideblink crome design • krom eksteriørpakke • LED-bremselys-lygte • parkeringsensor foran og bagtil • Westfalia aftageligt træk • originalt mørktonet glas • regnsensor
  • Lakering: Deep Black Pearl
  • Kabine: Læder/alcantara-stue • mulitifunktionsrat-og bord • lædergearknob • LED-interiørbelysning • dobbelte elbetjente skydedøre i begge sider • tozonet climatronic-anlæg både foran og bagtil • DEFA tyverialarm med kabineovervågning, back-up horn og bortslæbningsovervågning • ekstra støjdæmpning • solgardiner med skjult montering i bagerste sideruder • sædevarme
  • Bilstereo: Alpine iLX-F903D ( Halo9 ) digital Media Station med “floating display” • Alpine DVE-5300 DVD-afspiller • Alpine X-S65C: 6.5” komponentsæt i fordøre / instrumentbræt • Alpine X-S65: 6.5” Coaxial sæt i sidebeklædningerne • Alpine X-W12D4 12” subwoofer • Alpine X-A70F fire-kanals digital forstærker til drift af front- og baghøjttalere • Alpine X-A90M monoblok forstærker til drift af subwoofere • QI trådløs opladning til iPhone • Ampire OHV-185HD: 18.5” Full HD loftmonitor • Apple TV 4K streamingenhed med YouTube, TV 2 Play, Netflix mm. • Dometic Sinpower DSP412 ( 350 watt Sinus power converter )• Sony Playstation 4 Slim • Ampire HF-301 trådløst headset • alle enheder ( med undtagelse af subwoofers og Playstation ) er skjult bag de originale beklædninger
  • Præstationer: 180 hestekræfter • 400 newtonmeter
  • Tak til: Pedersens Autolakering i Ry
Forrige
Klik frem og tilbage på pilene