KLUMME: Hader Boosted-redaktionen virkelig elbiler?

Hader vi elbiler?
Hader vi elbiler? Foto: Pexels

Kører Boosted hetz mod elbiler, og hvorfor hader de dem? Spørgsmålene er mange, og her får du svarene direkte fra Boosted-redaktionen.

Der er store følelser i bilernes verden. Sådan har det altid været, og det er en del af charmen. Men de senere år er der blevet skruet ekstra meget på uenigheds-knappen, og den tilhørende retorik er blevet endnu mere skarp. Årsagen er elbilernes indtog, og det har gjort debatten mere ophedet end nogensinde – og det nærmer sig religiøse tilstande, når kommentarsporene på vores (og andre mediers) Facebook-side flyder over med kommentarer for og imod elbiler.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

Boosted.dk er i dag Danmarks største bilsite med over en million unikke brugere og op imod syv milioner sidevisninger om måneden. Derfor skriver vi naturligvis også om elbiler – både når der er spændende nye modeller på vej, når elbilerne sætter vilde rekorder og meget andet interessant. Redaktionen har sågar deltaget i elbilsmessen i København og omtalt den positivt. Men vi skriver selvfølgelig også nyhedsartikler, når elbiler bryder i brand, når aktiekursen på Tesla falder voldsomt, eller hvis en ny elbil har overraskende dårlig rækkevidde.

Anklaget for at hade elbiler
Derfor sker det indimellem, at vi anklages for at ‘hade elbiler’, eller at vi skulle have en særlig agenda for at gøre livet virkelig surt for producenterne af elbiler. Intet kunne være mere forkert.

På Boosted.dk forsøger vi altid at lave kritisk og uafhængig journalistik – krydret med underholdning i form af sjove videoer og skæve historier fra ind- og udland. Men ligesom de fleste andre medier i Danmark arbejder vi ud fra devisen:
“Det er journalistikkens kerneopgave at holde øje med, om magthavere og ansvarlige på alle områder overholder lovgivning, gældende regler og deres egne normer”, som det hedder hos Dansk Journalistforbund.

God og interessant journalistik er derfor næppe, at en ny bilmodel har fire hjul og kan køre – det kan de fleste heldigvis. Men det er derimod interessant, at en producent lover 459 km rækkevidde, men kun klarer 307 km i en test udført af et norsk bilmedie med speciale i elbiler. Ligesom at det også er interessant, hvis en benzinbil lover at køre 25 km/l, men kun præsterer 15 km i virkeligheden. Så derfor finder du kritiske artikler om elbiler – og alle andre biltyper – på Boosted.dk. Fordi vi er er sat i verden for at lave spændende, informerende, kritisk og uafhængig journalistik.

Altid negativt?
Vi har også hørt påstanden om, at Boosted stort set kun skriver om elbiler og altid negativt om dem. Men på Boosted.dk ligger der i skrivende stund knap 10.000 artikler, og cirka 900 af dem indeholder ordet ‘elbil’ i en eller anden sammenhæng. Altså omkring ni procent af alle artikler på sitet omtaler elbiler på den ene eller anden måde. Både positivt og mere kritisk. Til sammenligning står elbiler noteret for 21 procent af alt nybilssalg i 2022 i Danmark. Så i princippet skriver vi mindre om elbiler, end statistikken måske burde antyde. Og 91 procent af vores artikler nævner altså ikke elbiler med et ord.

I skrivende stund omhandler fire af de seneste 30 artikler på sitet noget negativt/kritisk (ulykker, brand og lignende) ved elbiler/ladestationer – og to artikler omhandler noget positivt (ny model på det danske marked og et flot crashtest-resultat) ved elbiler. Er disse tal et udtryk for en hetz mod elbiler eller blot kritisk og uafhængig journalistik? Det må du vurdere.

Fede elbiler
Kan elbiler være fede? Ja da! Foto: Pexels

Men hader vi så bare det at køre i en elbil? Nej, bestemt ikke. Bilbranchen generelt set er inde i en vild udvikling, som er sindssygt spændende at være en del af. Alle på Boosted-redaktionen elsker helt grundlæggende biler. Det gælder også udviklingen af elbiler. Vi husker stadig den første gang, vi lånte en Tesla Model S P85D til et event i det jyske. Er du sunshine, en vanvittig acceleration, som jo nærmest gav tunnelsyn! Super imponerende. Ligesom at vi også er vilde med de fede gadget-features, som især Tesla har været flittige til at introducere.

Hvorfor har ingen på redaktionen så en elbil? Svaret på det spørgsmål er ganske simpelt – det får vi også snart! Men som primære bil til mange og lange ture rundt i Skandinavien og Tyskland er en elbil stadig ikke passende til vores behov på grund af ladetiderne. Som ganske vist går i den rigtige retning, men vi har ikke tålmodighed til at vente på at lade, når vi skal hjem til familien fredag aften – og slet ikke hvis der er kø ved laderne, som heldigvis ikke sker ret ofte. Men som bil nummer to, konebil eller hvad man nu må kalde den slags i dag, er en elbil jo ret perfekt. Især hvis du bor i hus med egen lader. Så er der friskopladet batteri hver morgen, og tankstationen ser du kun, når der skal tankes hotdogs og Monster.

Og vi er godt klar over, at elbilen med tilhørende ladestop, tissepauser, strække-ben-tid eller hvad man ynder at kalde det, passer perfekt ind i nogle menneskers behov og temperament – og det anerkender vi fuldt ud. Vi har bare behov for noget andet lidt endnu. Men at vi skulle have et had til elbilen på den baggrund? Selvfølgelig ikke.

Oplagt med ladestik
Vi interesserer os som sagt både for elbiler og biler med forbrændingsmotorer. Men for os er det to ret forskellige verdener indenfor transport, som hverken kan eller skal sammenlignes 1:1. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Og det er helt naturligt og helt okay.

Det overrasker nok ingen, at vi som motorjournalister har en passion for god motorlyd, og den går ikke rigtigt i spænd med det at køre elbil. Men så kan elbilen så meget andet, og vi kommer også med på vognen snart. Med to biler i indkørslen er det jo oplagt at have et ladestik i minimum den ene. Redaktør Martin Poorhamidi er allerede så småt i gang med en nyindkøbt Mercedes plugin-hybrid.

Måske du ikke ved det, men vi er også ildsjælene bag Danmarks største bilmesse, Auto Show. Her er en spændende transformation i gang, hvor elbilerne får større indflydelse på messens indhold. Blandt andet kan gæsterne i år prøvekøre nye elbiler, som placeres foran Odense Congress Centers indgang, hvor der er opsat 20 ladestandere. Og så taler vi lige nu med flere spændende udstillere, der specialiserer sig i ekstreme elbiler. Blandt andet McMurtry fra England, der har rekorden som hurtigste bil på Goodwood Festival of Speed med elbilen Speirling. En virkelig imponerende opfindelse!

Så du kan trygt regne med, at vi på Boosted.dk fortsat skriver om alt, hvad der sker af spændende nyt i bilbranchen. Både når det gælder biler, der drives af benzin, brint, diesel, elektricitet eller hvad der måtte dukke op af interessante påhit i fremtiden. Og den kritiske hat tager vi ikke af.

Og nyd så lige den ekstreme fart i McMurtrys elbil med 1.000 hestekræfter:

Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk