Ikke klar til at give slip: Sådan vil Audi holde liv i dieselmotoren


Senest i 2033 vil Audi have produceret sin sidste bil med forbrændingsmotor. Altså lige med undtagelse af i Kina.. Måske. Et skridt på vejen mod elbiler er mere klimavenligt diesel.

Vi har allerede hørt Volkswagen sige det, og nu siger søstermærket Audi, at også deres dieselbiler kan køre på HVO-diesel, hydrobehandlet vegetabilsk olie. Helt konkret siger tyskerne, at det drejer sig om mærkets dieseldrevne V6-motorer. Og skal vi gå helt i detaljen, er det dieselmotorer med en effekt op til 286 hestekræfter i modelrækkerne A4, A5, A6, A7, A8, Q7 og Q8.

Til marts vil V6-dieselmotorene i nye A6 Allroad og Q5 TDI også kunne køre på HVO-brændstof. Audi hævder, at der mellem 70 og 95 procent at spare på Co2-udledningen ved at tanke HVO-diesel frem for almindeligt diesel.

– Det ca. 30 % forhøjede cetantal i HVO gør motorerne mere tændingsvillige, og det har især en positiv indflydelse ved koldstarter. Vi har testet indvirkningerne på forskellige komponenter, ydelsen og udstødningsemissionerne under forskellige testforløb, før vi har frigivet brændstoffet, siger Matthias Schober, som er øverste chef for udviklingen af drivlinjerne V-TFSI, TDI og PHEV hos Audi i en pressemeddelse.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




HVO-diesel fås allerede nu på over 600 tankstationer i Europa – de fleste af dem i Skandinavien, hvor miljøkravene er særligt skrappe, lyder det videre.  2025 bliver det sidste år, hvor Audi introducerer en ny model med forbrændingsmotor. Senest fra 2026 og frem vil mærket nemlig kun lancere nye elbiler.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk