Her er de 10 mest søgte biler i 2020

Foto: Bil Magasinet

Temaet er coronavenlige pendlerbiler, når Den Blå Avis runder alle bilsøgninger i 2020 sammen og finder ud af, hvilken bil der blev søgt mest efter.

Det kunne godt betale sig at sætte en lille, økonomisk pendlerbil til salg i 2020. Det viser tal fra Den Blå Avis, hvor folk generelt fik mere, når de havde en pendlerbil til salg.

LÆS OGSÅ: Toyota-reklame forbudt: “De bryder fartgrænsen”

Faktisk blev der hamstret biler i den lille og mellemstore klasse i sådan en grad, at det har skabt et hul i markedet, hvorfor priserne kun gik én vej – op! Her har er de 10 mest søgte biler på salgsplatformen.


Fiat 500
Den moderne genfortolkning af Fiat 500, der i 2007 kom for at blive i over 13 år, var den allermest populære bilsøgning på Den Blå Avis i 2020. Afbildet er en Fiat 500C som Bil Magasinet anmeldte, da den udkom i 2010. Her er et uddrag:

“Knap har jeg forladt den lille brilliantrøde bil på kontorets p-plads, før der sker noget. De første to kommer forbi tilfældigt under rygepausen og er straks solgt. Og før jeg ved af det, har Fiat 500C tiltrukket flere forbipasserende kvinder end en af de der mænd fra Axe-reklamerne. Pigebil? Ja, mon ikke,” skrev Carsten Nymann.


Toyota Aygo
Toyota Aygo har alle dage været en populær mikrobil, og med nyeste generationudvikling blev Aygo endnu mere interessant at kigge på. Toyota har ry for holdbarhed, og skal man have en pendlerbil, der starter hver morgen, så er Aygo ikke et dårligt sted at starte. Når det så er sagt, så var følelserne blandede, da vi i sin tid anmeldte bilen.

“VW Up er mere lækker, Hyundai i10 har bedre komfort og lavere støjniveau, og Kia Picanto har mere udstyr. Jeg ville stadig vælge en af de tre frem for Aygo,” skrev Mikkel Thomsager i artiklen med titlen ‘Lidt bedre, men knap nok’.

VW Up!
Folkevognen, der vedholder VW’s principper om en bil, alle har råd til, har altid været en darlingbil hos Bil Magasinet. VW Up er en stilstikker pendlerbil, der nemt erstatter toget på både økonomi og komfort.

“VW Up har været redaktionens darlingbil siden 2012. Det er forståligt, når du ser den holde dér på sine stilsikre alufælge. Up ser ganske enkelt tysk ud, og designet er lige i øjet. Den 1-liters 3-cylindrede motor er testens stærkeste, og umiddelbart er Up også den bil, der indbyder mest til frisk kørsel,” skrev Thomas W. Brixen om VW Up i en stortest mod Aygo og i10.

Kia Picanto
Kia Picanto og i10 er de koreanske søsterbiler, der imponerer. Selvom Picanto blegnede lidt i forhold til 2. generation af i10, der udkom i 2013. Alligevel har motorisering, kvalitet og plads altid været forbavsende god i Kia Picanto, og det gør dem attraktive på det brugte marked.

“Den er blevet voksen. Den er også blevet bedre på alle punkter. Det er en helt ny bil, der dog lever videre i den gamle Picantos ånd: Den er lille, kvik og kommer til en yderst fornuftig pris,” skrev Jens Peter Lange i den første test af Kia Picanto i 2011.

Suzuki Swift
Suzukis minibil er den første på listen, der bryder mikrobils-tendensen. Alligevel er en Swift i alle generationer et godt bud på en coronapendler med mere loftsrum end tidligerenævnte mikrobiler, både bogstaveligt og metaforisk. Det kommer naturligvis på bekostning af en smule benzinøkonomi. Her er, hvad Frederik T. Frey havde at sige, da han kørte den nyeste Swift for første gang i 2017:

“Særligt Boosterjet-turbomotoren udmærker sig ved at være stærk, og det hjælper den lette Swift godt på vej – sammenlignet med den seneste generation har den 5-dørs hatchback tabt op til 120 kg,” skrev Frederik T. Frey i anmeldelsen af hans første køretur i Swift fra 2017.

VW Polo
Den større klasse af biler har overordnet haft et år med høj popularitet. VW Polo skubber dog til alle hjørnerne af minibils-klassen, og det er uden tvivl et punkt, der har gjort den eftertragtet. Søren Juul testede 6. generation af VW Polo, da den udkom i 2017:

“Førstehåndsindtrykket er en behagelig, støjsvag og fuldvoksen bil, der trives både på Autobahn i højt tempo, såvel som på en landevej, der svinger. Den er ikke helt så munter at køre gennem en kurve som f.eks. den nye Ford Fiesta, men har andre kvaliteter,” skrev Søren Juul til første køretur i VW Polo.

Ford Fiesta
Som navnet måske antyder, så er Fords Fiesta den mere festlige mulighed i minibils-klassen. Køreegenskaberne har været Fords fokus, og med brugte priser, der ligger på under 150.000 kr. for en 2018-model, så er det et attraktivt bud for dem, der søger lidt kampgejst i hverdagen.

“Med en Ford Fiesta forstås sjove køreegenskaber. Sådan skriver vi gerne om minibilen fra Ford her på Bil Magasinet, men med den nye generation af Ford Fiesta er fortolkningen blevet mere kompleks,” skrev Jacob Dalby, Frederik T. Frey og Steen Bachmann ved første køretur i Ford Fiesta i 2017.

Toyota Yaris
Toyota Yaris har, ligesom Aygo, en pointe i holdbarhed alene. Ryet er godt, og skal du bruge mere plads, end hvad Aygo’en kan levere, så er Yaris et godt bud. I den helt nye generation er bunden vendt i vejret på det, Yaris plejede at stå for. Læs i stedet en kommentar, der beskriver forrige generation af Yaris:

“Yaris 1,33 er ikke en racer, men en køreglad minibil. Med Style Edition udstyr, alufælge og rød farvelade i kabinen udstråler den endda lige præcis dét. Det er, som om den kører rundt med en glad smiley på køleren,” var hvad Mikkel Thomsager skrev i en kort test af Yaris i 2014.

Audi A3
A3 er Audis Golf-baserede lille mellemklassebil, der var svær at hade tilbage i 2013. Den giver endnu mere plads end hidtidige punkter på listen, og tilføjer oven i købet et strejf af tysk luksus. Hvis coronapendler er på indkøbslisten, så går du ikke galt i byen med en A3.

“Egentlig vil jeg helst hade den nye Audi A3 Sportback. Men efter bare en enkelt tur i den pæne Audi er det umuligt at fastholde de negative følelser. Det her er simpelthen en bil, som du får lyst til både at køre og se på,” skrev Anders Richter i en anmeldelse af Audi A3 fra 2013.

Opel Corsa
Opels Corsa er nyligt forfinet i en helt ny 2019-udgave. Den er størstedelen ikke allerede på brugtmarkedet efter, så vi tager et kig på en ældre model. Opel Corsa er forbløffende munter at køre, og så er den billig: Du kan få en 2018-model for under 100.000 kr.