Det tyske bilmærke Elaris, der får fremstillet biler i Kina, mister nu en række importører, der ikke vil vide noget af samarbejdet.
Det var med store armbevægelser, at det tyske bilmærke Elaris AG med kinesiske forbindelser offentliggjorde et samarbejde med værkstedskæden Euromaster.
Men samarbejdet, der begyndte i 2021, er nu allerede ophørt. Det skete den 20. april 2024. Altså for bare 11 dage siden.
Det skriver Automobilwoche.
Det børsnoterede bilmærke har lovet at sælge biler “for flere hundrede millioner euro”. Men nu vender flere partnere og forhandlere sig væk fra firmaet.
LÆS OGSÅ: Nu laves der igen nye reservedele til dødt bilmærke
Ifølge Automobilwoche har blandt andet den tyske bilforhandler-kæde Emil Frey sagt klart nej til at have noget med Elaris at gøre.
Omvendt afviser bilmærkets grundlægger Lars Stevenson, at der er noget galt. I en pressemeddelelse kalder han det da også for Elaris’ egen beslutning, at smide Euromaster på porten.
I stedet skulle der være lavet en aftale med “en stor international partner”. Hvem den partner er, vil Elaris dog ikke sige mere om.
En hurtig Google-søgning afslører dog, at Elaris har trukket en pressemeddelelse om et samarbejde med netop bilforhandleren Emil Frey tilbage. I hvert fald står der bare ‘404 Not Found’ på hjemmesiden, hvor pressemeddelelsen før har ligget.
Teksten kan dog fortsat findes på presse-portalen EQS-news. Her står det, at “Emil Frey Gruppen overtager ansvaret for reservedele til Elaris”. Men det har ifølge forhandleren altså ikke noget på sig.
Elaris reklamerer for flere biler på sin hjemmeside. Både person- og varebiler. Bilerne er i virkeligheden bare licensproducerede fra det kinesiske Dorcen Motor.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!