750 hk ved lavt tryk: Tattoo-gut bygger ond V8 DTM-Mercer

Foto: Instagram.com/f7lthyone

Tattoo-gut har bygget den ondeste DTM-fortolket Mercedes 190E.

Bilen her kan sagtens ligne noget, der kommer direkte fra racerbanen i DTM’s guldalder i 1990’erne. Inspirationen og EVO II-bodykittet godt da også fra tysk motorsport, men denne Mercedes 190E har ingen arrig firecylindret motor, som snurrer med 9.500 omdrejninger.

I stedet har manden bag projektet, den canadiske tatovør Tim Lajambe, lagt en LS3-V8’er mellem forhjulene.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




LÆS OGSÅ: 500.000 bilister ved ikke dette om deres digitale kørekort

Med skærme, der er 15 centimeter bredere end fabriksbilen, er denne 190E på flere måder et monster.

Ses vi til Auto Show?


Også under hjelmen hvor kombinationen af en twinturbo-opsætning og specialfremstillet gas-spjæld gør det let for LS’eren at producere 750 hestekræfter. Let som i ‘ved lavt lavetryk’.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Hæves trykket bare en smule, er 1.000 hypper heller ikke noget problem. Oprindelig skulle Mercedesen dog have været udstyret med 12 og ikke otte cylindre. At det alligevel blev til otte propper, har Tim Lajambe en god forklaring på. Økonomi.

– Jeg er kæmpe Mercedes-fan. Men det antal af hestekræfter, jeg gik efter, kontra omkostningerne ved en V12-motor, gik ikke, sagde han, da lsxmag.com fangede ham og Merceren til dette år SEMA Show.

Økonomi eller ej – du kan ikke sige, at der er sparet på noget mellem bilens fire hjul. Her er alt fra kulfiber i overflod til læder og alcantara i metervis. Og tjek så lige de gigantiske side pipes!

 

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk