Født til at drifte – Renault viser VANVITTIGT koncept


En ting havde vi aldrig troet, vi skulle kalde en moderne Renault. Men jo – den nye R5 Turbo E3 er vanvittig! 

Lige om lidt løber Paris Motor Show af stablen, og her har Renault i den grad tænkt sig at spille med musklerne. Desværre er den nye elbil R5 Turbo E3 kun et koncept. Og sådan skal vi nok regne med, at det forbliver til evig tid.

Men det ændrer ikke på, at bilen – som hylder 50-året for Renault 5 – er en vanvittig konstruktion, med den vildeste hækvinge vi længe har set. I en pressemeddelelse oplyser franskmændene, at bilen er i fire meter lang – inklusiv den gigantiske hækspoiler, to meter bred og 1,32 meter høj. Den vejer uden batterier 980 kilo og 1500 med batterier.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Den har 380 hk, et moment på 700 Nm, en tophastighed på 200 km/t og 0-100 på blot 3, 5 sek. Med to elmotorer – en til hvert af baghjulene – er bilen ifølge Renault som skabt til racerbanen.

I modsætning til forbilledet – Renault 5 Turbo 2 – er E3’erens karosseri udelukkende af kulfiber. E3 skal i øvrigt forstås som den elektriske forlængelse af to-tallet i Renault 5 Turbo 2.

Ure skiftet ud med skærme
De store luftindtag på den forreste kofanger tjener to formål. Et – de køler batteriet. To – de sikrer downforce, skriver Renault

Indenfor blandes fortid og nutid, den virkelige verden og den virtuelle. De skålformede sæder er udført i kulfiber. Mens rattet og sikkerhedsselen er lavet i samarbejde med de Sabelt, som bilfolk især vil kende fra motorsportens verden.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Et moderne twist på en af Renault 5 Turbo kendetegn – de 10 analoge ure – er nu erstattet af digitale skærme.

For at starte bilen skal man for eksempel trykke på knappen “Free play”. På samme måde er de forskellige køreprogrammer fået navne. Drifting hedder nu Turbo, og for 360 graders brændere skal man aktivere ”Donut”-programmet. Bilen kan ses på Renault standen på det kommende Paris Motorshow, der går fra den 17.-23 oktober.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk