Den nye 911 GT3 leveres… på slicks!

Foto: Porsche

Slicks som standardmontering. Hvordan lyder det?… præcis som noget, Porsche ville gøre.

Porsche har udviklet på GT3-varianten af den nye Porsche 911, og over det seneste års tid har vi fået få glimt af udviklingen. Nu er der kommet en ny krølle på historien, der begynder at se rigtig interessant ud, skriver Bil Magasinet.

Da vi i november så GT3 RS for første gang, så den ikke gadevenlig ud. Med en vinge på størrelse med halepartiet fra en 747 var vi i tvivl, om den overhovedet måtte køre på gaden.

Det, vi troede var en ny GT3 RS, viste sig så at være en ny Cup-racer fra Porsche. Altså en racerbil, der kommer som samlet pakke fra Porsche, og som er lovlig i Porsches Cup-serier.

Forbliver sugemotor
Porsche 911 GT3 har altid været uden trykladning. Det er der, så vidt vi kan forstå, ikke ændret på i 992-generationen, men motoren er alligevel forbedret.

De 510 hk er 25 hk flere end sidste generation, og som noget nyt kan motoren nu køre på syntetisk brændstof. På sigt, giver det mulighed for, at bilen kan køre ræs med langt mindre CO2-udledning. Win!

Foto: Porsche

Men selvom der ikke er en turbo, så er den 4.0 liters B6-motor, GT3 Cup’en kommer med, stadig placeret i et Turbo-karosseri, med dertil hørende brede skærme.

Der er dog stadig nogle uoverensstemmelser mellem den camouflerede bil, vi så i november, og den GT3 Cup, som Porsche i december kunne vise frem.

På camouflage-bilen, var der intet ventilationshul i bagskærmen, mens forskærmen var langt mere radikalt udformet end den, der nu sidder på 992 GT3 Cup. Det får fantasien i galop: Måske er der endnu en speciel version af 992 på vej?

Slicks som standard
Den seneste udvikling i sagen beslutter også, at GT3 Cup ikke er tiltænkt som gadebil. Udmeldingen kommer nemlig slet ikke fra Porsche, men fra Michelin: De løfter nemlig sløret for detaljer om de dæk, der skal sidde på den nye racer-Porsche fra fabrikken.

foto: Porsche

Michelin Pilot Sport Cup N3 er det fulde navn på dækkene, og naturligvis er der klare forbedringer over den tidligere generation. Der skulle være 10 pct. mere sidelæns greb, når du tager sving, og dækkene er lettere: På bagdækkene spares der 0,9 kg pr. dæk, fra tidligere versioner.

Er man dæk-nørd ved man også, at de nye fordæk, i størrelsen 30/65-18 ikke er set før. Bagdækkene har den sædvanlige størrelse på 31/71-18, der også bruges i 24-timers løbet i Le Mans.


Reklame: