Hvert år må næsten en million biler i Danmark sendes på værksted, og det er kun blevet dyrere, viser en ny undersøgelse.
Der er både flere skader på biler, og flere biler som må sendes på værksted. Det viser en ny opgørelse, som forsikringsselskabet Gjensidige har lavet. Forsikringsselskabets viser, at deres udgifter til værkstedsregninger er steget med 35 procent i det første halvår af 2022 i forhold til året før.
I samme periode er antallet af skader også steget – nemlig med 26 procent.
– Reparationsudgifterne stiger mere end antallet af skader, og det skyldes flere faktorer. For det første er det blevet dyrere at reparere bilerne, fordi de er blevet mere avancerede. Derudover ser vi en generel stigning i udgiften til reservedele. Endelig vi oplever også, at fx mange danskeres uopmærksomhed i trafikken er med til at øge risikoen for skader, fx parkeringsskader, og det er en kedelig tendens, siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige i en pressemeddelelse.
Ifølge Gjensidige har der de seneste ti år været en stor stigning i udgifterne til bilreparationer og værkstedsbesøg i forsikringsbranchen. Mellem 2011 og 2021 steg antallet af skader på biler meldt til forsikringsselskaberne med 42 procent. Det svarer til 588.541 i 2011 og 834.701 i 2021.
Danskerne kører dog også flere kilometer end tidligere. I 2010 kørte danskerne 6.000 kilometer i snit, mens det tal for to år siden var vokset til 7.400 kilometer. En stigning på næsten 25 procent. Og det ærgrer direktøren.
– Trafiksikkerheden har gennemgået nogle meget positive udviklinger de sidste årtier, så selv om vi må konstatere, at antal skader stiger endnu mere end den potentielle skade-eksponering på vejene, så er det generelt gode nyheder, at trafikken bliver mere sikker. Derfor ærgrer det mig, at antallet af bilskader ikke følger den positive udvikling, men ligefrem bliver flere og flere, siger Henrik Sagild.