Vrede bilister vil politianmelde p-selskab

Foto: Unsplash.com

30 bilister vil gå sammen om at politianmelde parkeringsselskabet Europark, som de mener ikke sender breve ud. Mange hører først noget ved rykker nummer 4.

Ja, det er surt at få en p-bøde. Men det er endnu værre først at være klar over det, når rykker nummer fire lander i postkassen.

Over for DR hævder en række bilister, at det er netop, hvad der er sket for dem i forbindelse med parkeringsbøder udstedt af selskabet Europark.

Bilisterne hører aldrig noget til bøderne, før den tredje måske endda fjerde rykker ligger i postkassen. Det får dem nu til at overveje at politianmelde Europark.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Tina Boel Van Ingen, der står frem i DR-artiklen, fortæller, at hendes p-bøde nåede at vokse fra 795 kr. til 1.911,33 kroner. og trusler om at blive stemplet som dårlig betaler i RKI, før hun reagerede.

Der er bare lige det problem, siger Tina Boel Van Ingen, at hun aldrig har modtaget noget om eller hørt noget til bøden, før rykker nummer fire lå i postkassen.

Nu føler hun sig så urimeligt behandlet af parkeringselskabet, at hun sammen med 30 andre bilister i lignende situationer vil politianmelde Europark.

Europark: Det er beklageligt
Hos FDM mener chefkonsulent Dennis Lange dog ikke, at en politianmeldelse er den rigtige løsning. I stedet peger han på, at man i sådanne sager plejer at gå rettens vej.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Chefkonsulenten forklarer videre, at der som regel ikke er meget at gøre, hvis parkeringsselskabet kan dokumenterer, at de har sendt breve og rykkere ud.

Sagen begyndte da en bilist, som har fået en bøde udstedt af Europark, opfordrede andre bilister i lignende situationer til at skrive til ham. Det har 30 personer indtil videre gjort.

Herfra lyder det, at bilisterne hverken har haft held til at kontakte Europark eller dets tilknyttede inkassofirma.

Det er Apcoa Parking Danmark A/S, som står bag Europark. Og først da DR henvender sig, kommer der svar. Omend et noget kryptisk ét. Selskabet forklarer sig med, at man dagligt sender flere hundrede breve, og at nogle af dem går tabt i posten. Men at man også har klare procedure for, hvad der skal ske i sådanne tilfælde.

Som svar på de 30 bilisters klager har Europark tilsyneladende kun én ting at sige. Prøv at skrive til os igen. Apcoa Parking vil dog gerne fortælle, at henvendelse fra DR har fået firmaet til at sætte en intern undersøgelse i gang.

 

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk