En ny rammeaftale mellem franske Renault og kinesiske Geely betyder, at der skal bygges mindst 5 millioner nye forbrændingsmotorer.
Renault og Geely har netop offentliggjort en ny samarbejdsaftale. Ud af den kommer en helt ny virksomhed som skal bygge den næste generation af forbrændingsmotorer til bilmærker og modeller verden over.
Franskmændene og kineserne deler ejerskabet ligeligt mellem sig, og det er ikke småting der ligger på bordet i det nye selskab. Hele 17 fabrikker skal have udviklingscentre på tre kontinenter og 19.000 ansatte.
Og at dømme ud fra pressemateriale om den nye virksomhed, får de mange ansatte nok at lave. Der skal nemlig leveres motorer til 130 lande. De første lande og bilmærker er allerede på plads. I første omgange finder Renault og Geely dem indenfor egne rækker.
Det betyder, at Renault selv, Dacia, Geely Auto, Volvo, Lynk & Co, Proton samt Nissan og Mitsubishi bliver de første med de nye motorer fra det fransk-kinesiske joint venture. Men senere forventer man at kunne tilbyde andre bilproducenter de samme motorer. I alt forventes det kommende selskab at producere fem mio. hybrid og plug in-hybridmotorer.