Udviklingen af sikkerhedssystemer i nye biler gรฅr rasende hurtigt. Om et par รฅr – mรฅske allerede i 2025 – kender sikkerhedsselen til din vรฆgt, siger tyske ZF.
Det er meget muligt, at tyske ZF skal spare milliarder af kroner over de nรฆste fem-seks รฅr. Men det betyder ikke, at udviklingen stรฅr stille.
Den tyske underleverandรธr til bilindustrien vil allerede fra nรฆste รฅr udstyre nye biler med sikkerhedsseler, der tilpasser sig til bilisten og passagernes kropsform og vรฆgt.
Den nye type sikkerhedssele blev prรฆsenteret tidligere i รฅr, men det er altsรฅ endnu ikke klar til at blive klikket fast i nye biler. Men nรฆsten.
Der findes allerede seler, som strammer grebet om bilens passagerer – og selve bilisten – hvis sikkerhedssystemerne fornemmer, at der er fare pรฅ fรฆrde.
LรS OGSร : Island indfรธrer sรฆrlig skat kun elbil-ejere skal betale
Det nye ved ZF’s sele er, at stramningen sker, sรฅ den passer til den enkelte kropsform og vรฆgt. Desuden vil den nye sele ‘vide’, hvor langt den skal strรฆkke sig for at vรฆre dรฆkkende i tilfรฆldet af et uheld.
Det skal kamerateknologi, der overvรฅger passagerne i den enkelte bil, bl.a. vรฆre med til at korrigere for. Men her stopper ZF ikke udviklingen af selen.
Tyskerne gรธr nemlig ogsรฅ den nye sele i stand til at variere trykket pรฅ den enkelte passager under selve uheldet. Og selen vil selv kunne registrere, om bilister vrider sig – eller rykkes fra side til side – under et sammenstรธd.
Selvregulerende sikkerhedsseler er ikke det eneste, ZF arbejder pรฅ. Tyskerne har ogsรฅ udviklet en sele med varme i. Det mener firmaet er sรฆrligt gavnligt i elbiler. Lรฆs mere om det her.
I den mere kulรธrte afdeling ved kommende Toyotaer, hvornรฅr bilisten eller passagerne har brug for at tรธmme ryggen. Ja, den er god nok. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her