Elbil-ejerne melder om flere fejl i deres biler, end ejerne af benzinbilerne tumler med, viser en ny undersรธgelse.
Bilen er ikke et stykke problemfrit mekanik. Men nu melder ejere af elbiler alligevel om flere problemer, end ejerne af benzinbiler gรธr.
Det fortรฆller en ny undersรธgelse fra det amerikanske forbrugerorgan American Consumer Reports.
I undersรธgelsen er en rรฆkke bilister blevet bedt om at svare pรฅ, hvor mange problemer de har haft med deres biler de seneste to รฅr, altsรฅ mellem 2021 og 2023.
Bilerne i undersรธgelsen er alt fra et par mรฅneder til 23 รฅr gamle. Til gengรฆld har 330.000 bilister beskrevet deres biler i undersรธgelsen.
LรS OGSร : Sikkerhedssele i lille bil er farlig โ brug ikke bagsรฆdet!
Undersรธgelsen er endvidere delt op i 20 underkategorier af problemer, som biler typisk kan have og altsรฅ ogsรฅ har. Spรฆndet gรฅr lige fra hylende bremser over รธdelagte interiรธrdele til motorfejl. Med andre ord – undersรธgelsen er bred!
At elbiler har flere problemer end biler med forbrรฆndingsmotor, er dog kun noget af det, den amerikanske undersรธgelse har fundet frem til.
Eksempelvis peger bilisterne pรฅ, at hybrider, selvom de teknisk set er mere avancerede, har fรฆrre problemer end rene diesel- og benzinbiler.
– Efterhรฅnden som flere elbiler introduceres pรฅ markedet, og bilproducenterne bygger hver model i et stรธrre antal, ser vi, at nogle af dem har problemer med drivlinjen, opladningen og batterierne, skriver Consumer Reports.
Problemer der bl.a. plager biler som Hyundai Ioniq 5, Kia Niro EV og EV6, Toyota bZ4X og Volkswagen ID.4. Problemer som Tesla ikke har.
Til gengรฆld halter det med byggekvaliteten hos Danmarks mest populรฆre bilmรฆrke, konkluderer den samme undersรธgelse. Alligevel overrasker resultatet ikke det store.
– De fleste af nutidens elbiler fremstilles enten af โโetablerede bilproducenter, som er nye inden for elbilteknologi, eller af virksomheder som Rivian, der er helt grรธnne ud i det at bygge elbiler.
– Det er ikke overraskende, at omrรฅdet har voksevรฆrk, og at det derfor tager lidt tid at finde fejlene, siger Jake Fisher, direktรธr for biltest hos Consumer Reports.
De amerikanske bilister melder generelt – altsรฅ pรฅ tvรฆrs af drivlinjer og brรฆndstof – at Lexus er mest pรฅlidelig. Herefter fรธlger moderkoncernen Toyota, mens Mini klarer sig ind pรฅ en tredjeplads. Chrysler ligger derimod helt i bunden af listen over bilmรฆrkernes pรฅlidelighed.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!