Der er ikke tale om brintbiler. Men den olie, Toyota hælder på nye især nye hybridbiler, minder om vand. Så tynd den.
Mazda gør faktisk det samme. Skal olien følge foreskrifterne hos en række japanske bilproducenter, skal den være ekstremt tynd.
Det er nemlig en hidsig af additiver, som olien i både nye Toyota- og Mazda-modeller består af.
Olieproducenterne Liqui Moly og Champion har udviklet 0W-8-olier, som den nyeste hybrider fra Mazda og Toyota kan køre på.
Olierne lever ifølge producenterne op til JASO GLV-1-standarden, som japanerne kræver.
LÆS OGSÅ: Chok på vej – danske bilister skal igen forvente benzin til 20 kr. literen
Men det er faktisk muligt at komme endnu længere ned i viskositetsklasse. Om det er rentabelt er dog en anden sag.
Toyota forsvarer olievalget med netop hybridteknologien. En kold hybridmotor starter ofte med høje omdrejninger. Hvilket omvendt gør det muligt for vand at trænge ind i motoren.
Som modsvar tilsættes en masse additiver. Og det er dem der dyre at udvikle. Altså sammenholdt med motorernes ekstremt lille tolerance.
I en række forum-tråde diskuterer Toyota-ejere allerede ivrigt den nye olietype. En har blandt andet lagt mærke til, at amerikanske Toyota-kunder i helt nye biler rådes til at blive væk fra alt andet end 0W-8-olie.
Og hvis det ikke er til at få fat i, kan ejerne til nøds hælde en 0W-16 på deres biler, skriver en bruger på Rav4world.com.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis: