Annonce:

Nye miljøkrav rammer disse biler

Der er ingen forhøjet skrotpræmie i sigte, selvom nye miljøkrav gør det svært for visse biler i de større byer fra næste år. 

Tirsdag i denne uge vedtog et flertal i Folketinget en lov, som strammer miljøkravene for ældre dieselbiler. Loven betyder, at Danmarks fire største kommuner (Københavns, Aarhus, Odense og Aalborg) plus enklavekommunen Frederiksberg må forvise ældre, dieseldrevne personbiler fra de områder, som er dækket af byernes miljøzoner.

Bøden rammer tidligst i 2023
Konkret rammer loven dieselbiler som lever op til Euro 4-emissionsnormen og nedefter. Typisk personbiler fra 2009 og ældre. Dem er der ifølge Bilstatistik.dk 77.600 af i dag. Bilerne må dog fortsat køre i miljøzonerne, hvis de får eftermonteret et partikelfilter. Men det kan være en rigtig dyr løsning.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Loven træder i kraft 1. april. Herefter er det op til de enkelte kommuner at bestemme, om de vil smide de ældre dieselbiler ud af miljøzonerne eller ej. Men det betyder ikke, at dieselbilerne er fortid fra 1. april. Der skal nemlig gå ni måneder, før loven må håndhæves.

Altså vil de ældre dieselbiler tidligst blive ramt af forbuddet en gang i 2023. Desuden vil det være muligt at søge om dispensation fra reglerne, hvis man som dieselbil-ejer bor eller arbejder inden for miljøzonerne. Ligesom der gives dispensation til folk, der skal til  behandling på et sygehus eller hos en læge som befinder sig inden for miljøzonen.

Ingen forhøjet skrotpræmie
Beboere inden for miljøzonen kan i reglen undtages i 12 måneder. Men det er ikke nok, mener FDM.

– Planen om at beboere i miljøzonerne højst kan opnå dispensation i 12 måneder, er for kort. 12 måneder er for mange helt almindelige danske familier meget kort tid til at finansiere udskiftning af husstandens bil til en nyere og dyrere model. Dette vil uvægerligt have en social slagside og ramme de mindre velhavende familier hårdt, siger chefkonsulent Dennis Lange til FDM.dk.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Et andet problem er, at aftalen fra i går ikke forhøjer skrotpræmien for de ældre dieselbiler uden partikelfilter. Det vil, lyder vurderingen fra FDM ellers, få flere af bilerne væk fra vejene.

Aftalen fra i går fremrykker desuden kravene til dieseldrevne varebiler. For at køre rundt i miljøzonerne, skal de nu alle være udstyret med partikelfilter fra 1. juli næste år. Det er trin tre i miljøzonereglerne, og det trin skulle egentlig først være indført i 2025.

Så mange dieselpersonbiler rammes af de nye, strammere miljøzone-krav

  • København, Frederiksberg: 4.294
  • Aarhus: 2.356
  • Odense: 1.825
  • Aalborg: 952

Kilde: Bilstatistik.dk

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Bøde-takster i de 5 miljøzoner:
Ikke-godkendt personbil: 1.500 kr.
Ikke-godkendt lastbil og bus: 12.500 kr.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler