Nu har BMW M3 590 hestekræfter

AC Schnitzer har løftet sløret for en række opgraderinger udviklet til den seneste BMW M3, G80 M3 Competition.

AC Schnitzer har løftet sløret for en række opgraderinger udviklet til den seneste BMW M3, G80 M3 Competition.

Kanintænderne sidder stadig solid plantet i fronten. Men nu kan den seneste BMW M3 komme endnu hurtigere ud af starthullerne. Den tyske BMW-tuner AC Schnitzer har nemlig kaste nye dele dele efter modellen.

Opdragerninger betyder flere hestekræfter, vildere aerodynamik og en endnu mere opstrammet undervogn.

Fontsplitteren, som kan pilles af og på bilen, som man vil, er god for yderligere 40 kilo downforce. Altså når den er monteret på bilen. Men først og fremmeste har tunerne koncentreret sig om det, der sker under hjelmen.



Tæt på de 600 hk
Her ligger der nemlig et eksemplar af BMW’s velkendte rækkesekser. I G80’eren er slagvolumen på tre liter, og med tilnavnet Competition er effekten helt oppe på 510 hestekræfter og 650 newtonmeter.

Hvis du altså kan nøjes med fabriksbilen. For her øger AC Schnitzer ydelsen til 590 hestekræfter og 750 newtonmeter. Og de mener, at det holder. Faktisk yder tunerne fire års garanti alene på motoroptimeringen.

Desværre kvæles motorlyden af partikelfiltre på den seneste M3’er. Det mener AC Schnitzer dog også at have en løsning på med en ny sportsudstødning. Tunerne lover bedre lyd og større flow gennem systemet.

Husk hjulene
Og som om det ikke var nok, synes tuneren, at M3’eren er noget højbenet i det. Derfor sænker deres undervognen bilen op til 20 millimeter foran. Alligevel har man gjort sig umage for ikke at skabe et hakkebræt – ‘better fast than hard’ har længe været tunerens motto.

AC Schnitzer har løftet sløret for en række opgraderinger udviklet til den seneste BMW M3, G80 M3 Competition.

Bagtil er spoileren nu ikke længere diskret. Det er nærmere lige omvendt. Til gengæld er den god for 70 kilo downforce rundt i sving, og når det hurtigt lige ud på Autobahn.

Og nu vi er ved det med vægten, må du ikke snyde dig selv for de fuldfede 20″ letvægtshjul. De skal monteres med d 295/30-dæk på bagerste aksel. Mens de er en my mindre foran.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk