M4 CSL er BMW’s hurtigste gadebil – nogensinde!


Tyskerne bygger bare 1.000 eksemplarer af den nye M4 CSL.

I år fylder BMW’s M-afdeling 50 år – og det skal fejres. En af måderne at gøre det på er ved at præsentere en ny bil. Men ikke bare en ny bil – nej, den hurtigste gadebil fra M-afdelingen nogensinde. De kalder den M4 CSL.

Og det er faktisk kun tredje gang, at M-folkene bruger den betegnelse på en bil. Først gang var i maj 1972 på den smukke E9 Coupé. I 2003 flugte tyskerne op med E46 M3 CSL. Af mange betragtet som den bedste M3 til dato, og i øvrigt den første gadebil fra BMW med kulfibertag. Den nye G82 CSL har også kulfibertag, og tyskerne bygger bare 1.000 eksemplarer af den.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Til gengæld er den virkelig ‘coupe sport leichtbau’ – altså en letvægter. Eller så let som en moderne bil i 2022 kan tillade sig at være. Faktisk har M-ingeniørerne fundet 108 kilo og smidt dem væk. Det betyder, at M4 CSL vejer bare 1.605 kilo. Blandt andet fordi bagsæderne er helt fjernet, mens forstolene vejer bare 12 kilo hver. Brugen af kulfiberforstærket plastik i kabinen har sparet CSL’eren for 10,8 kilo, lydpotten er af titanium ( det sparer 4,08 kilo, red.), og sådan kunne vi blive ved.

Der er kun én gearkasse at vælge imellem. Nemlig den 8-trins enhed fra ZF. Ingen dobbeltkoblingen. Og absolut ingen manuel gearkasse. Men… det betyder altså, at M4 CSL går fra 0 til 100 km/t på bare 3,7 sekunder, og den 3-liters rækkesekser – som har 550 hestekræfter – taber ikke pusten, før speedometeret viser 307 km/t. Det er i øvrigt BMW selv der har valgt at begrænse bilen. Alt sammen er det nok til en tid rundt på Nürburgring på 7 minutter og 20 sekunder.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af M4 CSL

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk