Maserati dropper V8-motoren


Den Ferrari-udviklede 3,8-liters motor er snart ikke en del af italienernes program. I det hele taget er forbrændingsmotorens dage i Modena talte. 

I hvert fald hos Maserati som siden 2013 og introduktionen af sedanen Ghibli har kørt rundt med den Ferrari-udviklede V8’er. Men de dage er altså snart slut. Hvilket ikke er overraskende.

Til næste år vil Ghibli være en 10 år gammel model. Så hvor det for modellen nok er på høje tid med en afløser, er på den anden side trist at se V8’eren forsvinde samtidig. Det sker efter planen i 2024, meddeler mærket.

Omvendt har Maserati nu deres helt egen 3-liters V6-motor. Den bruger de allerede i SUV’en Grecale. Ligesom motoren har fundet vej ned i sportsvognen MC20.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Men også den motor lever på lånt tid. Lige omkring syv år. For Maserati har allerede slået fast, at mærket fra 2030 udelukkende vil bygge elbiler. For Ghibliens vedkommende bliver der heller ikke nogen egentlig afløser. I stedet slås modellen sammen med den større Quattroporte. Kun Quattroporte-navnet får lov at overleve.

Fra 2025 bliver Quattroporte og Ghibli én og samme model i Maseratis modelprogram. Samtidig forsvinder V8’eren.
Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk