GR550 er Manharts tunede guldgås


Hvad laver en BMW-tuner med en Toyota? Svaret er simpelt – det er en Supra Mk.V

De tyske tunerne Manhart specialiserer sig i BMW, så hvad laver de på en Toyota Supra? Jo, du skal have boet under en sten for ikke at vide, at den bil primært består af BMW-dele. I hvert fald når det kommer til drivlinjen.

Så koblingen til Manhart er logisk nok. Den meget guldfarvede Supra er da også tunernes andet Supra-forsøg, og kort opsummeret betyder det selvfølgelig flere hestekræfter. Helt præcist 100 mere – altså end Manharts forrige Supra. Newtonmeter er der 770 af.

LÆS OGSÅ: Mistanke – Dansk leasingselskab fuskede med afgiften på 620 biler



GR550 har, som navnet antyder, 550 hestekræfter at gøre godt med fra den tre-liters BMW-udviklede rækkesekser. Det har den, fordi Manhart har ofret to nye biturboer, en indsugning i kulfiber og ny motorstyring på den.

En ny high performance-køler og andet udstødningssystem er også en del af pakken. Sidstnævnte skulle ‘efterlade et brutalt indtryk’ for nu at bruge Manharts egne ord.

Ring for pris
Alt i alt er det lykkedes tunerne at vride yderligere 210 hestekræfter og 270 newtonmeter ud af Supra’en. Altså set i forhold til den tre-liters Supra i europæisk trim.

Selv har Manhart endnu ikke sagt noget om, hvor hurtig GR550 er. Men vi kan vist roligt regne med, at den vil sætte sin fabriksbyggede søsterbil på plads. Sådan én skal bruge 4,3 sekunder på at nå fra 0-100 km/t, og den er begrænset til en tophastighed på 250 km/t.

Uanset hvor hurtig GR550 måtte være, er det en bil, der kræver opmærksomhed i trafikken. Ikke bare er gul-folien vild, det er dækmonteringen på 20″, frontlæben fra AC Schnitzer og sænkningen fra H&R i den grad også.

Prisen? Ja, den skal du spørge om. Altså ikke os. Men Manhart.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af GR550.