Godkendt i Danmark: T3 bus med Subaru 3,3-liters motor – men det er måske snart slut?

VW T3 Subaru 3,3

Er det muligt at montere en motor fra en anden bilmodel og få det hele godkendt? Ja, det kan AutoConsult A/S hjælpe dig med. Men måske det er på lånt tid, for Færdselsstyrelsen varsler et muligt benspænd for både store og små projekter.

Du har nok set biler, som har fået monteret en helt anden motor end den, bilen i sin tid blev leveret med. Men er det lovligt? Nej, ikke uden nogle helt særlige godkendelser, som du ikke bare selv kan sørge for.

Det er her, at et firma som AutoConsult kommer ind i billedet. AutoConsult er en rådgivende ingeniørvirksomhed, der er specialister i blandt andet godkendelse og dokumentation af køretøjer i Danmark. De har årevis af erfaring i dataerklæringer, typegodkendelser og de mange tekniske krav og tests, som skal til for at få en bil godkendt med større ændringer.

Snart slut med den slags godkendelser?
Men nu er Færdselsstyrelsen ved at stikke en kæp i hjulet for den slags godkendelser. Nye EU-regler er nemlig ved at blive indført i Danmark, hvilket betyder, at de nuværende regler for ombygning af biler/MC står til at bortfalde pr. 1. januar 2022. Men om der bliver en reel erstatning, er endnu uvist – og i så fald under hvilke vilkår. Så hvis du pønser på at få gjort din projektbil lovlig, skal du måske skynde dig at kontakte AutoConsult.

Det gjorde Henrik Barholt sidste år. Han havde nemlig længe drømt om at lægge en større motor i sin gamle T3 Caravelle, og da den originale motor døde, gik han i krig med projektet.

AutoConsult

“Det var en tanke og en drøm, jeg havde haft i 10 år. De fleste vælger dog en firecylindret Subaru-motor på 2,2 eller 2,5 liter. Men jeg ville gerne lave denne ombygning med en 3,3-liters sekscylindret Subaru-motor. Er der en motor, som har en bedre lyd end seks cylindre fra en boksermotor? Det syntes jeg i hvert fald ikke. Lyden er meget som en klassisk Porsche – helt fantastisk”, forklarer Henrik Barholt.

Skulle godkendes
Men inden Henrik gik i gang med det store projekt, ville han sikre sig, at det hele kom til at gå rigtigt for sig. Så han kontaktede AutoConsult, da bilen helst skulle kunne godkendes med den nye motor.

“AutoConsult vejledte mig meget professionelt. Jeg blev oplyst, at man kunne tage udgangspunkt i den kraftigste variant af VW T3. Denne er produceret i Sydafrika med en 2,3-liters femcylindret Audi-motor på 136 HK. Det ville være muligt at få godkendt op til en fordobling af denne effekt, altså 272 hk. Desuden blev jeg informeret om, hvilke tests bilen skulle kunne klare for at blive godkendt”, fortæller Henrik til os.

AutoConsult

Skal en bil kunne godkendes, kræver det nemlig en del komplicerede tests, som AutoConsult heldigvis kan hjælpe med. Det er blandt andet dobbelt undvigemanøvre med 110 km/t, kurvekørsel med acceleration og med speederslip, test til minimum 90% af tophastighed for at tjekke retningsstabilitet, kørsel på stærkt ujævn og skrånende vej og meget, meget andet.

“Jeg vidste, at det ville blive et vildt – og ikke billigt – projekt. Men jeg vidste også, at hvis det lykkedes med godkendelse og alting, så ville jeg have bygget min drømmebil”, fortæller Henrik stolt.

Imponerende resultat
I dag står gamle T3 med en 3,3-liters boksermotor fra en Subaru SVX med 230 hk og 309 Nm, gearkasse fra en Subaru Forester, ventilerede skiver fra Audi A6, Eibach-fjedre, Spax-dæmpere, BBS replika-hjul og en masse andre unikke detaljer. Og det hele blev sidste efterår synet og godkendt ved hjælp af AutoConsult.

AutoConsult

“Da AutoConsults mand prøvekørte bilen og gennemførte de mange tests, var han temmelig imponeret. Specielt over hvor godt undervognen klarede den udfordrende dobbelt undvigemanøvre med 110 km/t. Den kræver en del.”

“På grund af ombygningen skulle bilen afgiftvurderes igen, og ny registreringsafgift skulle betales. Dette er også gjort. Bilen står i vinterhi nu, men solen er jo begyndt at skinne igen, så jeg har lige hentet nummerplader til bilen. Så nu skal jeg endelig ud og nyde min fuldt ud godkendte drømmebil”, slutter Henrik Barholt.

Vil du læse mere om godkendelse af særlige ændringer på biler? Så klik her og besøg AutoConsult.

AutoConsult

Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk