Reklame:

Går der virkelig 200 ton jord på ET elbil-batteri?

Elbilernes kritikere har flere gange udråbt biltypen som ‘den næste store miljøkatastrofe’, Men er der hold i det?

Elbilen har fortalere og den har modstandere. Et flertal af EU-politikerne i Bruxelle hører til den førstnævnte gruppe. Sent sidste år blev det bl.a. besluttet at forbyde nye diesel- og benzinbiler fra 2035 i de 27 medlemslande.

Men elbilen har også modstandere. Modstandere som ofte står på den miljøbelastning som elbilen også er. Et af anklagepunkterne mod elbilen er, at den er ekstremt ressourcekrævende at fremstille.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:

Artiklen fortsætter her:

Volvos egne undersøgelser har da også allerede vist, at der er noget om snakken. I hvert fald i produktionen. Men kræver det eksempelvis udgravningen af 200 ton jord bare for at finde nok af grundstoffet lithium til ét elbil-batteri?

Det har det danske, fakta-tjekkene medie Tjek-det.dk set på.

LÆS OGSÅ: Denne diesel og benzin forbydes 5. februar

Penge for at ‘rose olieindustrien’?
Mediet har sporet påstanden om de 200 ton jord til den amerikanske konservative tænketank Manhattan Institute.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Artiklen fortsætter her:

Efterfølgende har man bedt Både Dorthe Ravnsbæk, der er professor i kemi og forsker i batterier og energilagring ved Aarhus Universitet, og Poul Norby, der er professor ved Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU, forholdene sig til det.

De mener begge, at tallene fra tænketanken er ‘oppustet’. Men Dorthe Ravnsbæk mener dog ikke, at det er voldsomt langt fra virkeligheden. Men hvor ressourcekrævende batterifremstilling præcist er, er svært at sige.

Hos mediet DeSmog – der skriver om klima – har man flere gange lagt kritisk spalteplads til Manhattan Institutes fund. DeSmog mener, at tænketanken flere gange har modtaget penge fra olieindustrien. Og i samme ombæring rost fossile brændstoffer.

Reklameblok:



Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Reklame:

Nyeste artikler

Reklame:

Motorsport

Læs også

Husk det nu

Reklame:

Har du læst?

Gratis artikler

Har du læst?