En biltyv opfandt DBA


Tirsdag i denne uge kunne Den Blå Avis fejre 40 års jubilæum, og selvom han blev milliardær på salget af avisen, var selve idéen faktisk ikke Karstens Rees egen.

I et længere interview afslører Karsten Ree overfor den virksomhed, han selv stiftede, at han faktisk slet ikke er ophavsmanden til idéen bag DBA.

I stedet har erhvervsmanden, der i 2008 blev milliardær på et salg af DBA til Ebay, idéen fra en engelsk biltyv.

Det fortæller Karsten Ree til DBA Guide.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:



Helt konkret kom biltyven Mike Abott på idéen om ‘den omvendte avis’ i 1968. Annoncerne skulle være gratis, mens papiravisen skulle koste penge. Og den model endte Karsten Ree mange år senere med at bygge Den Blå Avis på.

– Han var en ’Rasmus Modsat’, der synes, aviserne stjal fra folket ved at tage for mange penge for folks annoncer, siger rigmanden til DBA Guide.

Avisen udkom for første gang i 1981, og i 2008 blev den solgt til eBay for 2,1 milliarder danske kroner.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

I samme interview indrømmer Karsten Ree også, at meget af DBA’s succes faktisk ikke er hans fortjeneste. Han bryder sig nemlig slet ikke om den digitale verden. I stedet var det bestyrelsesformand Frank Ludvigsen, der fik banket det ind i hovedet på direktør Ree, at en digitalisering af avisen var en god idé.

– Jeg kan ikke lide det digitale. Jeg er ikke forelsket i det, og derfor er det også vanvittigt, jeg er blevet velhavende på det, fortæller Karsten Ree.

I 2014 udkom den sidste, fysiske Blå Avis.

 

Reklame-video:


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk