Det tager 10 timer at lægge 24-karat guld på den sidste Bugatti Chiron nogensinde


De sidste tre Bugatti Chiron nogensinde bærer alle sammen grundlæggerens datters navn – og så er de udsmykket med 24-karat guld.

Tiden er rendt ud for Bugatti Chiron. Efter seks år er der produceret 500 eksemplarer, og det var Bugatti lovede at producere, da bilen blev præsenteret i 2016. I januar i år meddelte mærket, at alle biler var solgt, men at man stadig manglede at få de sidste sendt ud af fabrikkens porte.

De sidste tre bliver alle opkaldt efter grundlægger Ettore Bugattis datter, L’Ébé. Det er første gang, at en Bugatti er belagt med ægte guld. Og for at det hel skal holde, er guldet lagt uden på en base af nikkel. Guldet er så ‘skrøbeligt’, at det kræver håndkraft for at blive lagt på bilen. Og kun håndkraft! Ingen maskiner her. Faktisk tager det hele 10 timer at udsmykke hver af de sidste tre Bugattier.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Guld hele vejen rundt 
Hestesko-grillen har været den største udfordring, fortæller mærkets salgschef Hendrik Malinowski. Men Bugatti vil gå rigtig langt for kunder som lægger et minium af 3,57 millioner euro… altså pr. bil.

Vi kender ikke den præcise pris. Men en Chiron L’Ébé er nok en god del dyrere end den ‘normale’ listepris. Bugatti har ikke sagt noget om, hvor bilerne præcis skal hen. Men de sidste eksemplarer af Chiron er alle sammen solgt til kunder i Europa.

Ses vi til Auto Show?


Motoren med sine 16 cylindre og slagvolumen på 8.000 kubik er, som vi kender den. Altså med 1.500 hestekræfter og firedobbelte turboer.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for bladre i billederne af den sidste Chiron nogensinde

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk