BMW: Kunderne vænner sig til sædevarme på abonnement


BMW har over de seneste uger fået kritik for at sælge funktioner som sædevarme og adaptiv fartpilot. Men tyskerne mener, at folk vender sig til det. 

De seneste uger har det skabt meget rører, at BMW tager ekstra penge for, at nogle kunder kan få sædevarme, ratvarme eller måske endda fartpilot i deres biler. Men, siger tyskerne nu, det vender folk sig til. Når det altså bliver mere ‘normalt’, at der skal betales for funktioner som allerede er i bilerne fra fabrikken.

– Fra vores kunder ved vi, at deres mobilitetskrav ikke er så statistiske, som de plejede at være, fortæller BMW-talsmand Torsten Julich til Bloomberg.

På den måde mener talsmanden, at BMW’s kunder lige frem for glæde af at skulle betale for funktioner i biler, de allerede har købt. For det giver, som BMW siger, kunderne muligheden for at vælge funktioner til eller fra. Og måske endda prøve helt nye af.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




At funktionerne i større grad skal købes for en måned ad gangen sparer også kunderne, som alligevel ikke har brug for tingene, pengene. Mener BMW altså.

BMW fik dog hug for i 2019 at tage penge for Apple Carplay. Tyskerne er bare ikke de eneste der gør det. Abonnementsløsninger i moderne biler er en milliardforretning. Eksempelvis vurderer Stelliantis, at koncernen kan tjene op mod 20 milliarder kr. om året på det samme i deres biler.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk