Åh nej! BMW 8 Serie forvandlet til Fiat Barchetta-klon

Hver for sig kunne BMW E31 8 Serien og Fiat Barchetta noget, da de var nye. Men smeltes de to biler sammen, går det helt galt.

Hver for sig kunne BMW E31 8 Serien og Fiat Barchetta noget, da de var nye. Men smeltes de to biler sammen, går det helt galt.

Her på Boosted-redaktionen skal vi være de første til at hylde originalitet og kreativitet. Men det kan også blive for meget af det gode. Og det sidste har vi et klar eksempel på her.

Det, du kigger på her, var oprindeligt en E31 BMW 8-serie. Men karosseriet har været drastisk meget under kniven. Faktisk er både front- og bagparti så godt som ukendelige.

I stedet for de meget genkendelige nyrer og klaplygterne, E31 var og er kendt for, er bilen nu udstyret med snuden fra… Ja, du har sikkert allerede regnet det ud – Fiat Barchetta.



Faktisk ligner bilen nu mest af alt en kitcar.

Bygget om til ukendelighed
Bagenden har også fået et markant ‘ansigtløft’. Eller skulle vi måske forandring i mangel af bedre. Baglygterne er hentet fra en E36 Compact. Altså 90’ernes mindste 3 Serie som BMW i dag kalder 1 Serien.

Faktisk går baglygterne her næsten i ét med kofangeren, som der heller ikke er meget 8 Serie over længere. Nærmere tværtimod. Ud fra den bagerste kofanger stikker fire afgangsrør – to på hver sin side af bilen. Og det er der faktisk en god grund til. Bilen er nemlig født som topmodellen 850. Den havde V12-motor og deraf fire afgangsrør, da den forlod samlebåndet.

Og V12’eren på fem liter har man sådan set beholdt. Den har en ydelse på 300 hestekræfter. Vi skal op i Csi-udgaven for at finde det helt store 5,6-liters klaver med 381 hestekræfter.

Et missil i sin tid
Udover sine 300 hestekræfter har eksemplaret her en firetrins automatgearkasse. Håbløst forældet nu. Men i start-90’erne var det altså en ret kvik kombination. Især på den tyske Autobahn hvor 8 Serien ejede asfalten.

Udover nogle andre, mere ‘sportslige’ fjedre har man ladet undervognen være i fred. Og eftersigende kører bilen uden problemer. Men vi vil nu stadig råde køberen til sætte en solid pose penge af til reparationer – just in case. Sådan en gammel V12’er vil altid have sine problemer.

Højtalere i stedet for bagsæder
Hvor eksteriøret måske er forvandlet til ukendelighed er interiøret umiskendeligt BMW anno 1990’erne. Bagsæderne er dog smidt ud, og der skal gribes om et Momo-rat. Sælger oplyser, at der er blevet installeret højtalere, der hvor bagsæderne engang var.

Vi er lidt i tvivl om, hvorfor bilen er bygget sådan. Måske er en Barchetta-klonet front bare nogens idé om den ultimative Bimmer? Og fred være med det.

Carscoops skriver, at bilen i øjeblikket er til salg. Den står beskrevet som ‘et færdigt projekt’. Og det er faktisk anden gang inden for en kortere årrække, at bilen dukker op med en pris i forruden. I 2013 lød prisen for det dengang rullende ‘projekt’ på 3.850 euro svarende til 28.600 kr. I dag mener sælger, at bilen skal koste 12.999 euro.

Eller 96.000 danske kroner for en bil med 135.000 kilometer på klokken.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk