Volkswagen med dårligt nyt: “Det fortsætter i 2024”

Foto: Volkswagen AG/PR

Det lysner. Men hverken Volkswagen eller resten af bilindustrien er på vej ud af de nuværende kriser.

Volkswagen forventer, at manglen på halvledere – de såkaldte mikrochips – vil fortsætte ind i det nye år. Samtidig forventer bilkoncernen ikke, at forstyrrelsen i forsyningskæderne, som industrien har været plaget af de sidste to år, vil lægge sig ned. Tværtimod taler VW nu om, at forsyningsproblemer bliver den nye ‘normalitet i hverdagen’.

LÆS OGSÅ: Lewis Hamilton har skiftet mening

I et nylig interview med tyske Automobilwoche bemærkede Volkswagens indkøbschef Murat Aksel, at det er geopolitiske udfordringer, som nu puster yderligere liv i den krise, bilfabrikkerne allerede står i.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




– Med de nye geopolitiske spørgsmål vil vores udfordringer og problemer og noget blive endnu mere komplekse at se en løsning på. Vi har nye tiltag på vej. Men den generelle mangel på mikrochips kommer vi formentlig ikke fri af i 2023, siger Murat Aksel.

Må opgive millioner af biler
I februar fortalte VW-chefen ellers, at man – når det kom til manglen på mikrochips – begyndte at se lys for enden af tunnelen. Men det perspektiv har tydeligvis ændret sig.

Volkswagen har ellers gjort meget for at imødegå manglen på mikrochips. Over hele linjen i koncernen er fabrikker lukket midlertidigt ned. Ligesom tyskerne har afsøgt alternativer til mikrochips. Det har blandt andet betydet, at noget udstyr er fjernet fra visse bilmodeller.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ifølge Auto News producerer bilmærkerne samlet set 3,2 millioner færre biler end planlagt i år. Det er dog stadig noget bedre end de 10 millioner biler, som mærkerne måtte opgive at få på vejene sidste år.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk