Tuner: En BMW M8 har selvfølgelig 823 hestekræftrer


BMW har aldrig solgt en vildere bil end den nuværende M5 CS. I hvert fald ikke når det kommer til antallet af hestekræfter, men…

Den samme motor ligger faktisk i mærkets M8 Competition, hvor den yder 625 hestekræfter. 10 hestekræfter færre end i M5 CS. Men… der findes altid en tuner, som kan vride mere ud af motoren, end fabrikken vil (måske tør?, red.)

Og sådan én tuner er tyske Manhart.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




For i hænderne på tunerne fra Wuppertal har den lange coupé med ét fået svimlende 823 hestekræfter, 1.070 Nm og et ny navn – nemlig MH8 800.

For at nå den slags performance har Manhart ofret adskille nye dele på V8’eren med den interne kode S63B44. Her i blandt tunerens egne turboladere, en ny og større intercooler og en indsugning bygget i kulfiber.

Men for at det hele skal lykkes har det også været nødvendigt at ændre på udstødningen for at få friere gennemstrømning, så Manhart har smidt det fabriksmonterede system ud og erstattet det med deres eget i rustfrit stål. Som udstødningen fra fabrikken ender det dog også med firedobbelte afgangsrør.

En stram sag er blevet skarpere
Med KW’s hjælp har den i forvejen sportslige undervogn også fået sig endnu en opstrammer. Og skal vi gå hele vejen, så hører Manharts egene såkaldte Spider-hjul også med i pakken. De måler 21″x10,5 foran og 21″x11,5 bagtil.

Det kræver dæk der er 275 millimeter brede foran og 295 millimeter på bagerste aksel. En pakke af ren ondskab hvis man formår (og har finanserne) til at sætte de rigtige krydser på ordresedlen.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Alt i alt burde det være rigeligt til at skille en MH8 800 ud fra den ‘almindelige’ M8 Competition i trafikken. Spørgsmålet er så om, du nogensinde får en MH8 800 at se på vejene.

Chancerne er meget små. Manhart bygger nemlig kun 10 biler. Desværre.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af MH8 800

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk